Visa ett inlägg
Gammal 2020-11-21, 22:25   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
En mycket bra idé! Du är en enastående talangfull skribent.

Jag höll på att skriva ”det viktigaste är att du börjar skriva, inte vad du skriver”, men jag får hejda mig där. Jag tror nämligen att du är så självkritisk att du kommer tappa sugen om du inte känner hela vägen att det du skriver inte är skitbra.

Alla kan bli otroligt bra. För att A ska funka så kanske det behöver tillkomma mer i fantasyvärlden än att killen springer runt och letar droger. Men en kul grundidé annars.

B och C känns drivna mer av personer än plot. De kan med andra ord funka om du beskriver tillräckligt intressanta personer tillräckligt intressant.

Om du gör B, gör med fördel jättemycket research om verkliga personer i den miljön på del tiden. Har du lite tur så överträffar verkligheten dikten, och du behöver snarare tona ner vad som hände, snarare än skruva upp det. Ju mindre man måste hitta på själv, desto bättre.

B har svagheten att styrkelyft är en liten sport, så för att skriva den bör du verkligen försöka få publiken att känna vad som lockar med att bli styrkelyftare. Prestige, manlighet, ensamhet, revolt mot snygghetsideal och att hitta mening i livet genom både moderna och primala värden föreställer jag mig är faktorer.

När jag började skriva det här inlägget visste jag inte vilken jag skulle välja, men jag märker ju att jag verkar intressera mig mest för B, så jag säger B!
A) Har jag byggt ut i huvudet och med mind-map till en ganska stor berättelse med fler karaktärer. Fler utifrån-personer än Jerry har hamnat i världen.

B) Känner jag att jag har karaktärerna rätt färdiga, vem/vilka jag baserar dem på och händelseförloppet.

C) Skulle nog gå lättast även om jag inte har storyn klar för mig eftersom jag kan skriva mycket ur minnet och behöver inte hitta på lika mycket. Jag kan miljön (exakt) varje avdelning, kulvertsystemet, vilken labyrint kulvertsystemet var första gången man vistades i det, vilka diagnoser som hör till vilken avdelning, skillnader mellan avdelningarna, omgivningarna till sjukhuset, en hel del om medicinerna, behandlingarna osv. Eftersom jag jobbat där som ung man (då) outbildad (då) och på slutet av 90-talet.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat