Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-07, 09:23   #4
hybris6
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2021
Inlägg: 13
Jag är inte viktstabil då jag siktar på att gå ner ca 2kg i veckan för tillfället men igår fick jag ett ryck att ta reda på hur min förbränning ser ut egentligen (efter att ha läst jäkla tråkiga saker om setpoint och hur man permanent skadar sin ämnesomsättning om man kör en svältkur med kalorirestriktion.

Eftersom jag gjort detta förr både inom kampsport men även 9 mån deff när jag styrketränade tänkte jag att min metabolism säkert är helt fuckad ändå så kan lika gärna köra vidare med min diet på 1000kcal/dag nu.

Rör mig väldigt lite i jobbet och på fritiden men försöker ta 2 1h promenader/v samt 2 pass kampsport på 1.30 i veckan. Men tänkte att om normala har en basalmetabolism på 2500 kcal vid inaktivitet så ligger jag säkert under det pga skador från tidigare (och nuvarande) kurer. Med promenaderna och träningen trodde jag att jag kanske skulle ligga runt 2500 kcal med lite tur.

I går kollade jag min viktminskning över tid, jag tog bort 1a veckan eftersom jag gick ner massor då men det mesta var säkert skit i systemet och vätskeförlust. v2 och framåt har det gått ganska stadigt.

jag har tappat 1,91 kg / v på 1000 kcal om dagen så min medelförbränning under tiden måste vara : 1,91 x 7000 + 7 x 1000 Kcal/v = 2910 Kcal per dag.

Nu väger jag 114 och är 193 cm (ner från 128kg från början).

Jag är fortfarande rätt fet o go men känner ingen hunger på 1000 kcal (eller jo ibland är jag lite hungrig men inte så det stör). Tänker att på 2900 kcal om dagen kan jag äta mig riktigt mätt och go jämfört mot hur jag äter idag.
Det som stör mig mest idag är att jag bara har råd att äta en potatis till middagen eller 30g pasta vilket är för lite. Hade jag kunnat äta 2-3 potatisar till middagen och 60-70g pasta kan jag se att jag klarar att hålla kosten utan problem. Har lärt mig äta mycket (150-200g) wook grönsaker till middagen eller massa haricot verts och gillar faktiskt upplägget med grönsakerna till maten så kommer lätt fortsätta det även efter avfettningskuren.

Det jag saknar dock är pizza och mcdonalds emellanåt. Men tänker att om jag äter relativt nyttigt i framtiden under veckorna kommer jag kunna unna mig en donken eller pizza under helgen och då blir det bra. Egentligen gillar jag det bättre än att dra en pizza på lunchen i jobbet för då blir det inte så speciellt utan bättre att ha det som belöning någon dag under helgen när man har lite vardagsmys med ungarna.

Kollade precis vad mitt energibehov borde vara med vikt, längd, kön, träningsmängd på styrkelabbet
https://www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/
och fick det till 2916 kcal per dag med 1-3 träning/v

Min egen beräkning ovan ^^ gav 2910 så det verkar ju som att jag trots allt är helt normalt fungerande när det kommer till metabolismen (Trots tidigare jojo bantning och nuvarande diet.)
hybris6 är inte uppkopplad   Svara med citat