Ämne: Hemma pizza
Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-23, 19:12   #39
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
Är det den där nya degen med honung som han delvis förbereder dagen innan?

Det är knådningen innan första jäsningen jag menar alltså. Jag har funderat på om det kanske är i det steget jag slarvat de gånger degen inte blir lika bra som vanligt. Jag gör alltså inte värdelösa pizzor men jag funderar över vad det är som händer de gånger resultatet inte blir lika bra. Man vill ju uppnå det bästa resultatet varje gång!

Jag har funderat på att skaffa mig en stor glasform för att jäsa deg i men en plåt kanske vore det bästa alternativet. Jag brukar platta till degen på plåten så det är därför jag inte använt den för jäsning tidigare. Är också lite rädd att degen skall fastna på den. Jag har inte hört Vito nämna semolinafrön så jag har inte kollat på sådana men de kanske är bra att ha för oss pizza-entusiaster som inte har stora plastbackar, haha.
Ja precis, använde den som bas, sen har jag modifierat lite. Ingen honung, låter degbollarna ligga 24h i kylen och så tror jag att jag har förhållandevis lite mer av mjölet i min poolish. (1/3)

Aah ok, man brukar väl prata om någonstans 10-20 minuter beroende på metod, hastighet osv. Svårt att överknåda för hand tror jag. När den blivit slät, elastisk och mer lättarbetad är det klart. Man lär sig känna igen när det är "rätt".

Just i det receptet så använda han plåt och semolina såg jag nu, 11:30 in:
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat