Ämne: Hemma pizza
Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-22, 17:18   #38
Lövbiffen
Registered User
 
Lövbiffens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Norrtälje
Inlägg: 966
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg
Ja, ibland känns det helt klart lite forcerat och överdrivet tyvärr.

Brukar köra på hans "best dough for the home oven", något modifierad. (Jäser degbollarna över natten i kylen också, så 48h totalt)

Osäker på vad du avser med "knådning", är det öppnandet av pizzan du menar, dvs när man tar degbollen och så att säga gör pizzan? Trodde du menade när man arbetar sjävla degen innan jäsning vid förra svaret, det är knådning för mig men inte stenkoll på terminologin. Om du avser när du öppnar den, så tror jag faktiskt inte det är där man ställer till det oftast. Om du har hyfsad koll på tekniken iaf och typ inte trycker på kanterna. (Bara kolla vilken som helst av Vitos videos, Italia Squisita t.ex.)


Jag jäste i glasskålar förr, när jag gick över till att istället jäsa bollarna på djup plåt med lite semolina under och använda en sån här:

För att skyffla upp bollarna så blev det bättre och jämnare resultat tycker jag. På pizzerior verkar de ju oftast ha de där plastbackarna som är samma princip.
Är det den där nya degen med honung som han delvis förbereder dagen innan?

Det är knådningen innan första jäsningen jag menar alltså. Jag har funderat på om det kanske är i det steget jag slarvat de gånger degen inte blir lika bra som vanligt. Jag gör alltså inte värdelösa pizzor men jag funderar över vad det är som händer de gånger resultatet inte blir lika bra. Man vill ju uppnå det bästa resultatet varje gång!

Jag har funderat på att skaffa mig en stor glasform för att jäsa deg i men en plåt kanske vore det bästa alternativet. Jag brukar platta till degen på plåten så det är därför jag inte använt den för jäsning tidigare. Är också lite rädd att degen skall fastna på den. Jag har inte hört Vito nämna semolinafrön så jag har inte kollat på sådana men de kanske är bra att ha för oss pizza-entusiaster som inte har stora plastbackar, haha.
__________________
"Han jobbar med vinklar. Små vinklar."
HADES
Lövbiffen är inte uppkopplad   Svara med citat