Ämne: Hemma pizza
Visa ett inlägg
Gammal 2021-03-20, 20:08   #37
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Lövbiffen Visa inlägg
Han är duktig och skön men har väl börjat bli lite väl "showig" på senare tid. Jag gissar på att han försöker anpassa sig efter hur det ser ut i sociala medier nuförtiden.

När det gäller knådningen funderade jag mest på om man kan påverka hur mycket luft som även trycks in i degen beroende på hur hårt man trycker.

Ja, det är en konst i sig att få degbollarna från "jäsnings-ytan" utan att skada dem. Jag tar på enhel del mjöl, precis som Vito visar och gör sedan snabba stötar med en tunn stekspade. Däremot jäser jag dem på tallrikar med plastfolie på, så när degen oftast jäser ut till det är små kanter på tallrikarna, då blir det mycket svårare att få upp dem. Jag har funderat på om den lilla skillnaden som blir när de inte är hela vägen ut till kanten eller ej kan vara det som avgör om luften trycks ut när jag plockar upp dem.

Jag kör för övrigt på Vitos deg med kortare jästid och tycker den faktiskt fungerat bättre än den första jag testade med 6-8 timmars jästid. Det svåra med sådana där som tar lång tid är ju att de behöver förvaras i kylen och då är det svårt att få upp dem till rumstemperatur utan att de överjäser.

Vilka grejer man börjar filosofera över när man försöker göra pizza, haha.

Hur är det nu förresten, man får väl fortfarande inte ladda upp bilder på kolozzeum? Vilka sidor använder ni för att lägga upp sidor på nätet?
Ja, ibland känns det helt klart lite forcerat och överdrivet tyvärr.

Brukar köra på hans "best dough for the home oven", något modifierad. (Jäser degbollarna över natten i kylen också, så 48h totalt)

Osäker på vad du avser med "knådning", är det öppnandet av pizzan du menar, dvs när man tar degbollen och så att säga gör pizzan? Trodde du menade när man arbetar sjävla degen innan jäsning vid förra svaret, det är knådning för mig men inte stenkoll på terminologin. Om du avser när du öppnar den, så tror jag faktiskt inte det är där man ställer till det oftast. Om du har hyfsad koll på tekniken iaf och typ inte trycker på kanterna. (Bara kolla vilken som helst av Vitos videos, Italia Squisita t.ex.)


Jag jäste i glasskålar förr, när jag gick över till att istället jäsa bollarna på djup plåt med lite semolina under och använda en sån här:

För att skyffla upp bollarna så blev det bättre och jämnare resultat tycker jag. På pizzerior verkar de ju oftast ha de där plastbackarna som är samma princip.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat