Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-15, 12:08   #15040
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Haha, tack.. tänkte lämna den klubben senast under vintern ��

Det som hämmar mig är sällan kondition utan snarare andra faktorer som t ex rörlighet och stabilitet. Jag har bra förutsättningar för syreupptag men har blivit väldigt stel på senare år. Det är mer än 10 min från pers men sånt som gjordes för 100 år sedan är ju preskriberat..

Jag är en sådan som inte lever som jag lär utan är väldigt bekväm och gör bara det som jag tycker är roligt. Alltså inga korta backintervaller . I år har det kanske varit 80% träning som zon1-2, 5% som zon 4 eller högre och resten kring zon-3. Sista månaderna bara zon 1-3. Gillar lugn jogging och det har känts bäst m hälsenebesvär.

45 min är väl grymt i vår ålder med en 10kilos viktplatta på magen! Om du inte kört kvalitet på ett tag kapar du nog några minuter till närmsta tiden ��
Ja gamla pers vill man ju inte gärna fundera för mycket på...

Om jag inte minns fel så var jag och nosade kring 43min förra hösten innan jag tränade för mycket i tröskelfart/vVO2max och brände upp all uthållighet. Får se ifall jag tar mig dit igen innan snön faller.

Annars siktar jag på en vinter av mängdträning och just de där korta backintervallerna det tjatas så om... Jag har ju inte riktigt testat dessa, utan brukar ägna mig åt koordinationsintervaller under lugna distanspass på platt mark ett par tre gånger i veckan då jag ej kör så mkt kvalitet (typ oftast). Dvs jag kör en handfull stegringslopp på runt 60m upp till typ vVO2max, med några minuter joggvila mellan. Jag gillar dessa, men tvivlar på att de trollar lika mycket med snabba muskelfibrer som fullt ös i några sekunder uppför... Ska bli intressant att se vad dessa kan göra.

Angående zoner så tror jag att jag har nån slags dyslexi mot dessa. Jag kommer aldrig ihåg vad dessa står för, inte ens ifall 5 eller 1 är återhämtningstempo. Nu fattade jag ju iofs att zon 1 var långsam. Men annars är det enda jag hajar de där Jack Daniels zonerna. E, M, T, I, R (fast jag skulle nästan vilja dela upp E i två zoner och T i två zoner också).
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat