Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-15, 06:29   #15035
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tarahumara Visa inlägg
Jag tycker min träning börjar bli enformig trots nya pass. Vad gör ni när detta sker? Kör 6 pass, 1 tröskel, 1 fart, 1 långpass, 3 distanslöpning.
Jag brukar vara periodare, och tappar jag lusten till träning så skiter jag helt enkelt i att träna. Då jag tappar sugen för löpning brukar jag istället bli mer sugen på styrketräning, eller nåt annat. Så summan av lasterna håller sig konstant...

Jag rekommenderar dock inte detta ifall du faktiskt tänkt dig att bli bra på löpning. Kontinuitet är kung!

Dock kan du kanske vara lite på din vakt. Ett av symptomen på överträning är just att man börjar tappa sugen och motivationen till sin träning. Så ifall du känner på det sättet och samtidigt är inne i en period av ganska mycket (eller hård) träning så kan det vara på sin plats att dra ner lite på volym och/eller tempo för att kroppen ska få återhämta sig lite. Då brukar också motivationen komma tillbaka.

Även helt andra faktorer kan ju spela in. Tex en massa yttre stress eller förändrade livssituationer på olika sätt. Dvs du kanske behöver mer återhämtning av sådana orsaker...

Ifall det inte handlar om denna typ av motivationsbrist så skulle jag säga att variation är en bra grej. Spring på helt nya ställen och på nya underlag. Gärna nånstans där du inte hittar alls, och måste vara lite alert i skallen för att inte komma helt vilse. Även variation av hur passen ser ut kan vara givande. Det finns ju tex säkert en miljon olika varianter av intervallpass som ger snarlika träningseffekter. Testa nåt nytt.

Senast redigerad av svenbanan den 2016-09-15 klockan 06:30.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat