Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-15, 06:13   #15033
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Har vägt mig för första gången på många år och är 15 kg fetare än senast. Nästan 20 kg upp från när jag presterade bra inom löpning/triathlon. Tyvärr inga muskler någonstans utan allt sitter på magen. Tar det ändå positivt för det betyder nog att jag låg rätt okej till i våras och det finns hopp om att komma i form nästa år om jag bara kan sluta äta eller börja träna ordentligt mycket.

Gjorde 12 chins häromdagen utan styrketräning och med magens extrakilon, det är jag nöjd med. Kommer runt milen på 43 min med knappt 15 km i veckan senaste månaderna, det är också helt okej m t p vikten. Har sällan varit så här osugen på att träna som jag varit sista tiden men nu börjar det komma tillbaka känner jag.
Haha, välkommen till klubben för tjocka löparwannabes! Men det var ju själva fan vad snabb du ska vara utan att träna! Är det de där rackarns 5x5s i uppförsbacke som håller dig explosiv och kvick eller?

Själv väger jag nog 8-10kg mer än jag borde för att kunna prestera lite halvvettigt i löpning. Tror jag kanske springer milen på runt 45min ifall jag skulle testa att springa fort. Detta trots c:a 40km per vecka, och rätt hyfsad kontinuitet trots alla möjliga små krämpor som behöver tillsyn. Dock inga långvariga sjukdomsbekymmer som du dras med.

Men jag har precis börjat med lite mer snabbhet nu också. Kör lite åttahundringar en gång i veckan i nån slags beskedlig 5k-fart (som väl ska bli snabbare och snabbare framöver hoppas jag).

Nästa vecka tänkte jag testa att springa 5k på en hyfsat plan rundbana. Eftersom jag troligen i vanlig ordning är mer uthållig än snabb så tror jag att jag kan beräkna mitt 10k utifrån detta. Jag tippar att jag inte kommer klara att springa snabbare än 4:20-tempo, vilket också skulle indikera 10k på c:a 45min.

Men det är bäst du håller dig kring 15k/vecka, så du inte blir alltför snabb... Det kan vara skadligt har jag hört...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat