Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-26, 15:53   #11193
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hur menar du med nedtränad?
Jag kommer nog köra medelintestitet och medelvolym. Mitt vanliga schema.
Jag gör inga maxningar längre och har inte tänkt öka. Kroppen har alltid fått skador när jag legat där jag gör nu. Jag satsar på att behålla men gå ner fett. Jag kommer bli jättenöjd om det går vägen. Är bara hobbyist.
Med nedtränad menas att när man tränar kontinuerligt och ökar vikterna/volymen så tränar man ner sig, dvs kroppen är i en mer eller mindre konstant fas av återhämtning. Detta är inget dåligt utan direkt nödvändigt för att göra ökningar efter den "novisa" fasen. Det är inte ovanligt att man kan ta 1 veckas semester utan träning och sedan komma tillbaka och göra PR, därför att kroppen har fått möjlighet att återhämta sig lite extra.

Det låter som ett smart upplägg.

Saker som fungerar för mig och vissa andra, plocka ut chokladbitarna ur kakan eller ignorera allting.
Citat:
Några grejer jag snappat upp är just att hålla volymen lägre (relativt), passen kortare och kanske max 3/vecka. Mycket uppvärmning 1-3 lagom tunga set långt ifrån fail, något backoff set och sedan assistans. Kan vara en god idé att fokusera på grundövningar. Anledningen till att man inte vill köra för hög volym är därför att det bränner mer kolhydrater och på så vis riskerar att öka hunger samt göra att passen känns väldigt tröga. De första paret repetitioner behövs faktiskt inte någon mat alls utan kroppen kör först slut på ATP och sedan inlagrat muskelglukos (rätta mig någon om jag dillar här). Jag och många andra har tagit flera PBn efter 16-20 timmars fasta när jag kört IF/periodisk fasta. Nu säger jag inte kör IF men du hajar poängen. Anledningen till att köra grundövningar är för att alla muskler blir stimulerade på ett tids och energieffektivt sätt. Bästa sättet att gå ner i vikt är mig veterligen att hålla nere kalorierna man stoppar i munnen över kalorierna man bränner.

Ett annat "ess i rockärmen" kan vara att lägga det mesta matintaget i nära anslutning till passen. De största måltiderna tycks göra mest nytta efter träningspasset och personligen föredrar jag lätta mål PWO. För egen del har jag märkt att skaderisken minskar med lite högre fettintag och extra omega 3, kanske är ren placebo men det gör mig betydligt mindre öm i leder och muskelfästen. Lika kan det vara gött att vara lite hungrig och kötta sig igenom ett pass för att uppnå belöningen (större kolhydratsrik måltid) efteråt.

Som du nämner av erfarenhet är vanliga fallgropar är att skaderisken blir högre och att man kan bränna ut sig eller trigga hetsätning. Börjar man känna sig riktigt seg kan det sitta fint med en refeed och extra vilodag. Kan vara värt att göra nedgången i två etapper á 4kg vardera också. Personligen blir jag ofta bränd av att köra långa perioder på underskott, 4kg bör ta 2 månader. Kan vara skönt att ta köra något kortare roligt program på lätt överskott mellan varven istället för att ligga på underskott i 4 månader på raken.
Som sagt ta det med en nypa salt, vi är alla individer. Jag är inget proffs eller så men har gjort den typen av deff du är inne på ett par gånger med blandade resultat. Lycka till, ha kul och håll oss uppdaterade!

Senast redigerad av Gluffgluff den 2019-07-26 klockan 15:56.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat