Visa ett inlägg
Gammal 2021-11-20, 15:05   #6029
Badlands
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2021
Inlägg: 6
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du behöver mest troligen mer träning för pressulaturen. 5x5 tre dagar i veckan är inte tillräckligt för många.
Har funderat lite i de banorna. Om man läser på de flesta stronglifts-sidor så trycker hela tiden på att man aldrig ska öka köra mer än tre pass i veckan, svårt att veta vad som är bäst.

Citat:
Har din militärpress ökat? Småkonstigt om din militärpress går upp men bänkpressen står still. Känns som kan vara ett teknikfel i bänkpressen isåfall. Att din teknik inte tillåter dig att bli starkare.
Kanske var lite otydlig i mitt inlägg. Jag kör absolut inte tyngre vikter i militärpressen. Ligger på ca 40 kg där för tillfället. Jag har visserligen gått fram och tillbaka i vikten där också, men jag var mer inställd på det, och jag känner mig hyfsat säker på den övningen efter att ha korrigerat lite teknik. Det känns mer förväntat att inte avancera på den övningen lika fort, så därför jag inte nämnde den.

Citat:
Just nu kör du 15 veckoset för pressulaturen (bänk och MP). Skicka upp till 20 veckoset. Var där ett tag. Händer inget - upp till 25 veckoset.
Problemet blir ju då att jag kommer göra minst en av övningarna två dagar i rad, vilket jag fått höra sedan dag ett att man aldrig ska göra. Men det kanske inte är så farligt?

Citat:
Repsantal spelar inte lika stor roll. Tror inte rätt väg att gå är att köra ett högrepspass iallafall. Tror snarare på det omvända - ha ett eller flera pass där du går upp och gör en tung singel. Följt av dina volymset. Gör du detta (maxar 1RM innan volymseten) utan inställda säkerhetspinnar och passare, blir det riskabelt och onödig psykisk stress (du är rädd att misslyckas).
Det bästa jag gjort för min bänkpressträning är att börja använda perfekt inställda säkerhetspinnar. Slipper oron att misslyckas och bli liggandes med stången på bröstet.
Okej, menar du att jag bör maxa 1 rep utanför schemat (skulle gissa att det skulle bli typ 70 kg i nuläget), och sedan köra mina set efter schemat, eller att jag i stället ska köra ett set med den vikten (62.5) som jag reppat på i nuläget men failat varje set på, för att sedan gå ner i vikt?

Citat:
Ändra repsantal pass-till-pass är en avancerad teknik (DUP). Brukar främst ge förbättrad återhämtning om programmerar så (för du varierar intensiteten [% av ditt max]).
Du bänkpressar 5'or på 55-60 kg (nybörjare). Förvänta dig inga magiska plötsliga resultat av att ändra från 5'or till 3-6-9 reps.
Nä, är inte inställd på det. Det är ju mest att det har gått så pass tungt på bänkpressen att jag känt att något måste ändras. Du nämnde teknikfel ovan, och det är också något jag funderat på. Jag tycker att jag svankar tillräckligt och kör skulderbladen i fickorna och den prylen, men det känns ändå som att jag kanske lyfter mer med triceps än jag borde, så jag vete fasen vad problemet är riktigt. Har bett någon på gymmet kolla formen vid ett tillfälle och han tyckte det såg bra ut, men det känns ju som att det är lättare att notera fel vid exempelvis marklyft än vid bänkpressen.

Citat:
En annan vanlig(?) variant är att ta bort militärpressen. Ersätta med bänkpress varje pass. Dock är militärpress en riktigt bra övning. Helkroppsövning. Bra för hållning, rörlighet, axelhälsa, bålstabilitet, axelmuskeltillväxt. En vertikalpress (över-huvudet-press) tycker jag bör finnas med i allas träningsprogram, regelbundet.
Mmm, som du säger är det en bra övning, och jag tycker den är rolig att köra, så jag har ingen lust att stryka den.

Tack för svaren hur som helst. Kör du själv stronglifts eller har du kört tidigare?
Badlands är inte uppkopplad   Svara med citat