Visa ett inlägg
Gammal 2021-12-15, 08:29   #8
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av AF24Fruängen Visa inlägg
Sant, jag insåg det själv efter jag skrev det jag skrev. Dvs. att om man vill ha en så rättvis formel som möjligt så måste man också ta hänsyn till t.ex. hur bredhöftad, bredaxlad och hur stort skelettet är i övrigt för en person och inte bara till personens längd.

Men om man nu ska välja en någorlunda simpel formel så tycker jag nog ändå att man kanske kan hitta något rättvisare än den nuvarande. Att det skiljer 4 kg när det skiljer 4 cm tycker jag verkar rätt så mycket. Det är knappt att man ser skillnad på 4 cm, och 4 kg är rätt så mycket vikt. Deras längder skiljer med ca 2,3% medan deras vikt skiljer med ca 5%. En formel som resulterat i en skillnad på ca 3 kg tror jag hade varit mer rättvist.

(Noterade nu för övrigt att jag hade sett fel gällande hur mycket de två personerna i mitt exempel fick väga, de fick båda väga sin längd-100 +6 kg och inte +4 kg. Det ändrar inget i beräkningen dock, dvs. det blir fortfarande att den 4 cm längre personen kommer få väga 4 kg mer och deras längd kommer fortfarande att skilja med ca 2,3% medan deras vikt kommer skilja med ca 5%.)
BUMP

Fast jag tycker du talar mot dig själv jämfört med ditt första inlägg där du sa:

Citat:
Den längre personen på 90 kg har ett större skelett med längre armar och ben och har samtidigt, som längre ovan nämnt, totalt sett mindre vikt muskelmassa. Den kortare personen kommer på 90 kg per automatik att ha muskler som ser rundare och större ut i relation till hans armars och bens längd eftersom han har mer muskelmassa spritt på kortare leder.
Och, ja, det är ju verkligen ytterligare en viktig anledning just det här med tex längre armar som ju inte alls kommer med i beräkningen där enbart kroppslängd är med.
Det borde ju alltså vara tvärtom gentemot det du förespråkar, för går man sen uppåt till nästa längdklass så ökar återigen "plusvikten" just pga skillnad i strukturer (och tex armlängd).
Dvs den som är 179.5 cm lång i ditt exempel missgynnas alltså av att bara få +4 kg (och inte tvärtom som du vile ha det till)!

Senast redigerad av Flodamannen den 2021-12-15 klockan 08:30.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat