Visa ett inlägg
Gammal 2020-03-02, 11:52   #2
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av KlintÖstskog Visa inlägg
Hej!


Jag tänkte börja i god tid inför sommaren så man slipper rådeffa sista månaderna.

Använde mig precis av en kaloriräknare och den räknade ut att jag skulle äta 3345 kcal för att ligga i balans på mina 110kg ( detta efter jag knappat in träning 4-5d/vecka).

jag har några frågor:

1. Då jag har ett kontorsjobb där jag sitter konstant och förutom träningen 4-5 dagar i veckan så gör jag inte mycket annat. Ska jag ändå ligga så högt i intag?

2. Kan metabolismen sakta ner när jag deffar och kanske till och med stanna upp helt under en deff? Isf hur agerar man för att detta ej ska ske?

3. Av mitt intag på för att ligga i balans är 3345 kcal så hade jag tänkt ligga på ett underskott av 500 kcal, men hur ska % fördelningen av protein, fet & kolhydrater fördelas på bästa sätt?


4. Min träning består mest av styrketräning & även nån crossfit wod eller två i veckan, men bör jag även lägga till cardio för att få fart på förbränningen? Isf hur ofta & hög intensitet ?


Tackar på förhand för alla svar
På 110 kg är du nog rätt fet om du inte är en baddybilder eller 210 cm lång, så du måste deffa hårt.

1. Nej, lägg dig på 6-800 kcal per dag, enbart protein.
2. Nej, det är en myt. Alla aktiviteter kräver energi. Metabolismen kan sänkas något och den kan förbli sänkt om man en gång varit fet men sedan blir smal. Det handlar om 5-10% av ens dagliga kaloribehov.
3. Ligg på 2500 kcal eller mer i underskott och styrketräna hårt och ät bara protein i pulser så förlorar du ingen muskelmassa men extremt mycket fett. Googla VLCD för styrketränande. Med 500 kcal underskott per dag kommer det ta flera år innan du ens ser resultat. Det finns inga nackdelar att gå ner snabbt, varken muskulärt eller att man går upp snabbt i vikt igen så länge man sköter proteinintaget och lägger om kosten efter viktnedgången.
4. Du har förbränning oavsett om du tränar kondition eller inte. Dock krävs det ju mer kalorier om du rör på dig mycket för att ligga på samma kalorinivå. Men det får inte fart på förbränningen på det sättet. Det blir ingen märkbar nettoeffekt om du kompenserar konditionsträningen med mer kalorier. Det finns dock vissa indikationer på att HIIT bränner visceralt fett mer effektivt än bara underskott. Kör HIIT om du ska köra konditionsträning.

Senast redigerad av KoloKille den 2020-03-02 klockan 12:01.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat