Visa ett inlägg
Gammal 2020-11-08, 10:10   #1262
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Såpass många set alltså? Jag är kvar på tre stycken med ett extra avslutande set på några övningar.

Visst är det segt med permanent skada. Men åldern är trots allt förti, och skadan går att neutralisera med kvalitativ rörlighetsövning. Vilket i sig är en bra grej att ägna sig åt. I tillägg har jag pga detta lagt till leg curl i maskin för att stärka baksidan under ordnade former. Vilket haft en gynnsam effekt som jag troligen inte hade tillägnat mig annars.

Muskelskador är sega på sitt sätt då de oftast är självförvållade (vilket medför negativa känslor gentemot en själv) och kräver ständig övervakning. Medan första typen skada oftast är av/på.

Beställde du västen från usa? Mittemellan-versionen verkar som något att ha. Lite-modell är avskalad och fin men räcker 30kg över tid?
Leg curls är ju bra och kommer styrkan upp bra där så kan du ju testa att börja lägga till nordic curls? Enbenslegcurl använde jag för att få grundstyrkan till nordics, fast jag kan inte göra fulla koncentriska nordics ännu. Jag testade en period med partiella nordics och sedan fulla excentriska, efter bencurlssetten. Nyligen bytte jag till att köra med gummiband som avlastning och sedan full ROM istället och lägga på 0.5kg per pass som vanligt och det verkar ge snabbare resultat än partiella iaf.

Västen är från USA och leveranstiden för det tvåmannaföretaget, eller vad det nu är, kan vara helt bedrövligt. Vissa har fått vänta månader på sin väst. Jag väntade nog typ 6-7 veckor och sedan mailade dem igen och först då började det hända grejor... den är dock jäkligt smidig.

Anledningen till många set är att 3-reppare blir så låg volym... känner inte att jag skulle få så bra effekt på säg 3 set x 3 reps eller något sådant, vilket är en anledning till att jag kör 8-reppare också. Bara tunga set verkar också vara en bra väg till någon form av överbelastning för min del. Saker jag dragit på mig i perioder från OAC är pec majoröverbelastning (nedre delarna som är mkt aktiva där), en "snapping" brachialis med medianusirritation ena sidan (som blivit hjälpt ordentligt med några lättare set armbågsflexion i scottcurlmaskinen som vi har här), just nu en högersidig brachioradialissmärta (den är aktiv ganska mycket i en del av rörelsen där), så kommer nog få deloada eller något sådant lite grand nu Men framåt går det om man ser över längre tid.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat