Visa ett inlägg
Gammal 2009-02-26, 11:33   #15
Snorkelfarsan
Registered User
 
Snorkelfarsans avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Sthlm
Inlägg: 732
Typiskt.. jag postade en liknande tråd om artikeln i "kost&näring" i tron om att ingen hade hunnit före. Borde så klart ha tittat här först. Känner mig skitdum...

Men men, jag skrev följande om mina reflektioner:

Min personliga uppfattning är att detta inte riktigt kommer med nåt nytt - vi Kolloiter har ju länge vetat att en kalori alltid är en kalori oavsett ursprung. Studien har dock bevisat att man kan gå ner i vikt oavsett diet, iaf inom studiens "väggar".
Jag tycker också att det är lite klumpigt att skriva att "alla dieter ger dåligt resultat" och att dom inte funkar på lång sikt. Självklart gör dom inte det om människorna som gått på dieten inte hållt sig till kaloriintaget, men det framgår inte lika tyligt. Och för det flesta vanliga människor kan det tolkas som att man lika gärna kan "skita i att banta eller dieta eftersom det inte ger något ändå".
DN poängterar dock i slutet av artikeln att det viktiga är att man "långsiktigt ska äta mindre och röra på sig mer". Förhoppningsvis kommer folk ihåg det också.

Förövrigt så har de amerikanska forskarna inte haft med LCHF som en variant i studien, utan den kolhydratsnåla dieten bestod av 35% kolhydrater kontra 40% fett.
__________________
- "Milk is for babies, when you grow up you have to drink beer."
Snorkelfarsan är inte uppkopplad   Svara med citat