Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-10, 09:59   #9
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Oj såg inte att det kommit så många svar här!
Jag har inte hunnit träna så mycket sen jag skrev det första inlägget men det verkar vara marginellt bättre. Alltså lååångt ifrån återställd.
Jobba och ta hand om barn är typ allt jag gjort, ett pass här och där på helgerna bara.

Ja styrkan försvann från ett träningspass till nästa, kanske 2-3 dagar emellan. Skulderbladet sticker ut mer på den sidan, sämre kontroll där.
Känner igen mig i Grubs beskrivning, känns som att styrkan finns, men inte går att utnyttja. Jag blir snabbt trött i armen/bröstet - tolkar det som att mindre muskler får ta större del av bördan.

Greppstyrkan är nästintill 100% skulle jag säga, inga problem med marklyft.
Problemet är mest tydligt i pressövningar som är i princip på silverhantel-nivå, märker även svaghet på den drabbade sidan vid lastdrag, chins går inte alls. Rodd däremot funkar bra.

Ingen magnetröntgen sen diskbråcket 2018.
Har inte sökt sjukvård för detta, med tanke på hur lite man gjorde i samband med diskbråcket så känns det onödigt.
Låter jäkligt segt. Går det framåt med styrkan nånting då? Vilka övningar exakt körde du förresten i passet som möjligen gav upphov till skadan?

Med nervers mått mätt så har det dock inte gått så lång tid. När man t.ex. tittade på prognos och återhämtning på finska soldater med backpack palsy (skada övre stammen plexus brachialis) i en studie så fann man att 80 % återhämtade sig fullständigt efter 9 månader.

Och nej jag tvivlar på att läkare gör någonting överhuvudtaget om du söker. En fysioterapeut skulle kunna utvärdera någorlunda graden av svaghet och vilka muskler / rörelser som är drabbade, men det antar jag att du har bra koll på själv samt att det inte ger någon direkt prognos heller.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat