Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-15, 08:44   #1926
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Hur vet du att det är så vältestat samtidigt som du aldrig ser det?
Vältestat är nog att ta i. Men lågkolhydratskost var väldigt populärt i början på 2000-talet i USA. Vill minnas någon undersökning där man såg att nästan 20 % av befolkningen på något sätt uteslöt kolhydrater när de handlade mat. Om det funnits några vinster i lågkolhydratskost för idrottare så hade det nog visat sig då. Någon idrottare som legat precis under eliten som helt plötsligt börjat prestera bättre än vanligt och klättrat några placeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag tror för egen del snarare att de flesta undviker att göra så radikala ändringar och går på gammal beprövad vana. Det ser jag inget fel i heller, bara det att man inte kan säga huruvida något är sämre/bättre.
I mina ögon är det nästan tvärt om. Elitidrottare är villiga att testa nästan allting för att ta det där sista steget. Du kommer inte hitta någon världsetta som lägger om kosten men det är nog väldigt många som ligger i fältet 10-100 i placering som är villiga att testa saker. Inom individuella idrotter med lite mediastatus så är det i princip ingen om bryr sig om dessa idrottare och att klättra några platser skulle ge dem en väldig ökning i inkomstkassan, status och ett större erkännande som idrottare.

Är man en 30-35 årig distanslöpare i skiktet precis under de allra bästa så finns det nog mer att vinna än att förlora på att testa något nytt.

Jag tror som Sverker att det nog finns många som redan provat på detta upplägg, kanske inte i Sverige, men i USA där lågkolhydratskosten varit stor under längre tid finns de säkert.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat