Visa ett inlägg
Gammal 2021-10-13, 08:30   #24666
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Man ska kunna kompensera lite bristande volym med att träna hårt. Exempelvis så kommer ju en person med milen@40 min och en träningsvolym på 30 km/vecka att springa maran snabbare än någon med milen@50 min och en träningsvolym på 60 km/vecka. Så det du skulle kunna göra är byta ut den där lugna femman mot ett hårdare pass eller kanske avsluta långpasset i högt tempo. OM din kropp tillåter dig. Och om det är något som du inte spyr rakt ut av genom att bara tänka på

Men jag tror absolut det funkar för dig att ta dig igenom en mara om du vecka efter vecka kör 20+10+5(=35) km. Kontinuitet känns lite extra viktigt när man tränar lite mindre.
Absolut, det skulle jag kunna göra. När jag sprang 20km i lördags så var tanken att jag skulle höja tempot dom sista 5, men slutade med att jag (som vanligt) gick ut för hårt, sprang in i väggen och fick börja sakta ned tempot efter knappt 4km.

Ja, kontinuitet känns onekligen som nyckelordet. Känner mig rätt stabil på den här volymen men känner ändå att jag kan öka både volym och intensitet sakta men säkert.

Det svåraste tycker jag ändå är att pacea sig själv och hålla mig på rätt sida av mjölksyran. På det långa passet är det oftast inga problem eftersom jag försöker hålla mig till zon 2 där jag kan prata rätt normalt. Alla zoner därefter tycker jag dock är jävligt knepiga
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat