Visa ett inlägg
Gammal 2021-10-13, 07:45   #24664
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 833
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Tränar inför halvmaran nästa år.

Vad menar vi med kvalitetspass här? Jag har pass som är tröskel och intervaller så de känns som jag får min beskärda del för att bli hälsosammare/snabbare..Eller?
Jag tolkar ditt inlägg som att du kör intervaller varje vecka och tröskel var tredje vecka. Då är ju de flesta veckorna med ett kvalitetspass. Men ptja, det är ju vanskligt att svara på, det är klart att ditt schema funkar för att springa en halvmara. Du springer ju rätt mycket.

Om jag får hoppa in i din sits med ditt mål med samma löpbas så hade jag slängt in ett tröskelpass varje vecka samt varierat intervallerna. Sedan hade jag kanske varannan vecka eller något i den stilen avslutat långpasset i högt tempo, typ ösa sista fem km eller så. Om jag inte kände mig sliten och skadebenägen så hade jag vissa veckor troligtvis kört både intervaller, tröskelpass och tempoavslutning på långpasset.

Jag hade inte känt att 1-1,5 min intervaller hade känts särskilt specifikt mot det jag tränade emot. Fokus hade snarare legat på tusingar och tvåtusingar. Jag vill ju liksom bli bra på att hålla ett ganska högt tempo länge.

Så hade JAG gjort Men det är ju som sagt vanskligt att svara på din fråga utan att veta ditt exakta mål och hur tufft det är för dig. Mina idéer kanske är overkill. Det ska ju dessutom vara kul att springa, de flesta tycker nog inte att 3 eller 4x2 km är särskilt roligt. Man får hitta något hållbart som är en kompromiss mellan roligt och optimalt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat