Visa ett inlägg
Gammal 2020-06-01, 10:30   #11402
Hanse
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2014
Inlägg: 406
Citat:
Ursprungligen postat av CNRD Visa inlägg
Går tufft just nu om man bara kollar på vikten.

Legat stadigt på runt 92kg en längre tid (2v +), senaste veckan har jag lyckats droppa ner till 90,9 en dag för att sen vara på 91,7 nästa och nu 91,5.

Vet verkligen inte vad det är att vänta framöver, känns som jag lika bra kan hamna över 92 igen.

https://imgur.com/a/O4VrgsO

Bakgrund:
Man
180cm
35 år
Vägde 105 kg i början av november och bantade ner mig till 95-94 kg, genom att äta mindre och röra på mig mer (cardio) och marginellt med styrketräning. (ca 80% cardio/20% styrketräning)

Men i slutet av April vägde då ca 95-94 kg började jag istället deffa, och lägger 80% på styrketräning och 20% på cardio. Började även här äta 2g protein per kg kroppsvikt samt 1 g fett per kg kroppsvikt, resten kolhydrater.

Ligger på ett dagligt kaloriunderskott på MINST 500kcal, oftast mer eftersom jag inte kompenserar kalorimässigt för mina träningsaktiviteter, samt att jag ibland ändå inte kommer upp i de 1881 kcal jag har som dagligt intag.
(Är otroligt noga med vägningen av maten, och rätt kcalberäkning genom appen lifesum, denna justerar ner kaloribehovet i takt med min viktminskning.)

Nu har jag ju aldrig deffat förut, men känner att det går bra energimässigt, visst jag går hungrig ofta, men har inga problem med det.

Att tillägga är att jag nu även återupptagit styrketräningen seriöst efter 8 år, så antar att jag lägger på mig lite muskler som jag tidigare tappat.
Men tvivlar starkt på att det är anledningen till att det är dess viktuppgång som får min totalvikt att stå still.

Ser man det spegelmässigt så ser jag faktiskt en hel del förbättringar i formerna även om jag känner det är en bra bit kvar, samt midjemåttet har minskat. Även märkt att det börjar dyka upp utbuktande ådror lite här och var som jag tidigare inte haft.
Så är övertygad om att det går åt rätt håll, men det irriterar när jag endast tappat cirka 0,5 kg i totalvikt sedan 15 maj (mer än 2 v) till den ansträngning jag gör via kaloriunderskottet samt träningsintensiteten (14 träningstillfälle på 18 dagar, dvs både cardio och styrketräning)

Det jag senaste 2 dagarna har gjort är att öka proteinintaget till 2,2 g per kg kroppsvikt för att prova något nytt, samt att jag endast dricker kaffe och en stund senare en proteinshake på morgonen. Första fasta målet blir därmed lunch.

Som sagt, tvivlar på att jag äter för mycket. Åt igår (vilodag) tex 1511 kcal hamnade på 6 gram över på proteinmålet och fett samt kolhydrater hamnade på under målet.



Förslag och kommentarer uppskattas!
Bra kämpat! Bara att fortsätta.
Att öka proteinmängden mer kommer inte att hjälpa till på något sätt. Det är fullt tillräckligt med 2g/kkv (förmodligen mer än tillräckligt). Att pendla ett par kilo upp och ner är inget konstigt om man väger runt 90 (jag pendlar lätt ett kilo på mina 67 kg under en vecka).
Ligg på 500 kcal underskott under några månader och se vad som händer.
Hanse är inte uppkopplad   Svara med citat