Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-28, 09:48   #125
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
1) Höga halter kolhydrater är förknippat med metabola sjukdomar.
2) Sädesslag innehåller fytater som stjäl näring.
3) Gliadin och motsvarande prolamin i andra sädesslag försvagar tarmens och hjärnans försvarssystem.
4) Agglutinin från vetegroddar (WGA) agerar destruktivt på tarmväggen och försvagar hjärnans försvarssystem.
5) Exorfin binder till hjärnans opiatreceptorer och orsakar beroende.
6) Lösliga fibrer såsom pektin, inulin och resistent stärkelse (alla kolhydrater) är nyttiga.
Det som kort och gott gör höga halter kolhydrater onyttigt är att ett sådant intag är starkt förknippat med metabola sjukdomar. Att peka på friskt folk som kitavanerna som mestadels får sin energi från kolhydrater är dessutom vilseledande. Vi är inte kitavaner och vi lever inte heller som dem, dvs. vi har inte samma gener och vi är inte alls lika aktiva. Deras primära kolhydratkällor är dessutom rotfrukter vilka inte skjuter upp blodsockret i lika hög grad som t.ex. bröd och pasta.

Våra huvudsakliga kolhydratkällor är sädesslag vilka innehåller fytater och dessa berövar oss från näring genom att binda till sig mineraler i tarmen. Prolamin i gräsfrön som t.ex. gliadin i vete, avenin i havre, sekalin i råg och hordein i korn innebär dessutom ytterligare komplikationer för hälsan då de äventyrar tarmens och hjärnans murar via uppregleringen av zonulin. Gliadin bryts även ner till exorfiner som har förmågan att binda till opiatreceptorer i hjärnan vilket orsakar beroende. WGA har en skadlig effekt på tarmväggen och en liknande effekt som gliadin har på blod-hjärnbarriären. Detta lektin finns inte bara i vete utan också i råg, korn och ris.

Värt att veta är också att fibrer är kolhydrater som vi inte kan bryta ner. Lösliga fibrer brukar benämnas prebiotiska fibrer och är sådant bakterier i tarmen kan livnära sig på. Just därför, om bakteriekompositionen i tarmen inte är förstörd, ger prebiotiska fibrer bra hälsoeffekter.
Stort tack för svar!

Nummer två var jag medveten om. Därav äter jag aldrig bröd pasta och liknande i närheten av mina näringsrika mål (vilket främst är ett om dagen då jag trycker 1 kg grönsaker, makrill och ägg).

Brukar låta det gå åtminstone 3 timmar innan jag äter bröd, pasta, etc i kombination med detta.

Ska kika på resten!

Vilka kolhydrater är säkra från dina punkter? Sötpotatis?

Senast redigerad av sumialic den 2020-08-28 klockan 09:49.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat