Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-14, 12:55   #105
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Var hittar vi det ?
https://www.who.int/

Nu var du tillbaka till det enkla proteinet gluten ? Kolla du upp vad jag skrev. Jag ser det som två enkla lättlösliga protein som mekaniskt kan denaturera vi knådningen av bröd och bilda ett fint nätverk. Ett nätverk som lätt spjälkas och absorberas som korta peptider och aminosyror.

agglutinin kan jag inget om. Tråkigt att behöva plocka bort en så bra källa till en hög olika E-vitamin som vetegroddar är.

Vi kan titta vidare på heme-järn och se hur det absorberas.
Det knådningen åstadkommer är ett nätverk av gluten som gör degen fastare. Alltså handlar det om att få en önskvärd struktur. Denaturering sker även i ugnen och sedan i tarmen. De negativa aspekterna av gluten kvarstår då det inte försvinner.

WGA finns i vete men råg, korn och ris innehåller lektin som är strukturellt identiska.
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Flem. Vad är dina tankar kring bluezones?

Samtliga äter ju övervägande del plantbaserat. En gemensam/ återkommande nämnare är att en stor del av kosten utgörs av just sädesslag samt baljväxter.
Vilken blå zon tänker du på? Tar du Okinawa t.ex. så äter man där både mer kött och betydligt mindre sädesslag än genomsnittet i Japan.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Du länkar till en artikel som säger att järnbrist är vanligt och att de flesta får i sig för lite fleromättade fetter.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat