Visa ett inlägg
Gammal 2020-08-06, 14:27   #78
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vilka antinutrienter har du i våra fyra sädesslag inkl. majs och ris ??
Fytinsyra och lektiner finner du i alla av dem. Gliadin och glutenin finns i vete, råg och korn. Men det finns fler.
Citat:
Ursprungligen postat av Jallesnalle Visa inlägg
Vilka sädesslag är detta och varför är det skadligt med en hög kolhydratshalt? Hur kan du ens göra ett sådant påstående när det inte finns någon vetenskaplig evidens för det?
Om ens livsstil inte är anpassad efter ett högt kolhydratintag så ökar insulinresistensen till skadliga nivåer. Sedan har du exempelvis gliadin i många sädesslag som tillåter ämnen från tarmarna att föra sig in i blodomloppet. Just därför är gliadin förknippat med autoimmuna sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Det är ju knappast ris, potatis, pasta, bröd etc som skapat västvärldens fetma. Det är kraftigt processad mat i överflöd kombinerat med en stillasittande livsstil.
Pasta och bröd är just det, kraftigt processad mat. Dessutom genmanipulerad.
Citat:
Ursprungligen postat av Garlegi Visa inlägg
Är antinutrienter från cerealier ett stort problem för en stor andel av dem som äter dem?

Jacob Gudiol har skrivit en del om lektiner och fytinsyra i den här artikeln:

https://traningslara.se/vete-vad-som...h-vad-man-vet/
Det beror på vad du menar med stort problem. Jag tycker det mest är relevant här eftersom de flesta på Kolozzeum är intresserade av både träning och hälsa. Uppenbarligen bryr sig inte de flesta tillräckligt nog för att ens träna sig till en vältrimmad kropp. Och där har man kanske de största hälsofördelarna att vinna, både fysiska och psykiska.
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Är det bara jag eller känns det som en poänglös diskussion?

Vi är alla överens om att halvfabrikat, godis, bakelser osv är mindre nyttiga val (även om de till viss del kan vara avgörande för själsligt välmånde - typ en kall bärs en sommarkväll).

Ris, pasta och potatis däremot är knappast skadligt på något vis bara för att dessa är kolhydrater. Är man stillasittande och äter FÖR MKT av dessa så blir man säkert tjock, men det blir man av kött också. Testa att sitta stilla 5 år och överäta kött. Kaloriöverskott är överskott oavsett vad det kommer ifrån tänker jag.

Jag är dock varken påläst eller erfaren så va fan vet jag egentligen.

EDIT: Har läst om vegnar som äter mkt kolhydrater och mår skitbra, men även de som äter endast kött/råvaror från djurriket som mår lika bra.
Du har skadliga effekter som insulinresistens med en kolhydratrik kost och ett stillasittande leverne. Insulinresistens får man inte om man bara äter kött.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat