Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-16, 07:10   #18215
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vi får ju komma ihåg att filmer och TV-serier numera är politiska budbärare mer än något.

Troligen var det ett krav för att få godkännande. Politruken saknade säkert den rent tekniska kunskapen (vilket även allmänpopulationen gör vilket gör att det inte spelar så stor roll).
Så har väl alltid varit fallet med alla möjliga former av media. Och jag vet inte om jag håller med om att det är mer så nu än tidigare.

Vilken politruk då? Emma Watsons karaktär var inte en politruk. Hon var vetenskapsman. Enligt de som gjorde serien så var hon en fiktiv karaktär som fick symbolisera ett stort antal vetenskapsmän som var inblandade i uppröjningsarbetet.

Vilken typ av politisk propaganda menar du att man skulle uppnå genom att utmåla de ryska vetenskapsmänen som inkompetenta?

Om något så har det väl i väst spridits rätt mycket (tveksam) skräckpropaganda kring kärnkraft och dess extrema farlighet i anslutning till Tjernobylolyckan. Det var ju snack om att de jävla kantarellerna hade en halv millisivert över gränsvärdet flera år efter olyckan, och att man inte kunde vara ute i naturen utan risk för cancer. Även om man från Sovjetiskt håll från början försökte mörka allting för att inte tappa ansiktet så verkar det som att man efter ett tag hoppade på tåget om hur nära det var att hela europa förintades men att några hjältemodiga ryssar räddade hela världen.

Så det är väl snarare den propagandabilden som kommer fram genom denna typ av tveksama "fakta".

Men jag tror kanske att "the bottom line" är en viktigare faktor. Dvs man ville spela upp farlighetsgraden för att göra det ännu mer dramatiskt och få folk att gå igång ännu mer på serien.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat