Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-16, 05:47   #18214
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nja. Jag tyckte nog inte att ett sådant "misstag" ger så många minuspoäng ändå. Det är ju ändå en dramatiserad tvserie och inte en dokumentär.



Jag tror inte det. Hon sade ju att "everything within a 30km radius will be completely destroyed including the three remaining reactors".

Dock sade hon ju faktiskt inte att Minsk skulle bli jämnat med marken. Minsk ligger ju typ 300km bort. Fast en bomb på 5 megaton jämnar inte allt inom 30km med marken heller, snarare 3km.

Men strax därefter säger hon också att explosionen kommer vara dödlig för alla inom 200km och kommer döda hela Kievs befolkning och delar av befolkningen i Minsk.

Om man litar på nukemap https://nuclearsecrecy.com/nukemap/ så behöver man vara närmare än halvvägs mellan Chernobyl och Kiev om man ska få första gradens brännskador (typ solbränna) och ännu närmare än så ifall man ska få allvarligt förhöjd risk för cancer till följd av själva explosionen. Så det enda rimliga är att hon isåfall pratar om radioaktivt nedfall som kommer påverka befolkningen i dessa städer långt senare (ifall man inte evakuerar). Dessutom ligger Minsk norrut och Kiev söderut och vinden lär ju inte blåsa nedfallet i bägge riktningarna. Så jag tycker även detta låter lite märkligt.



Dessutom pratade hon ju alltså om en explosion som skulle komma ifrån att "lavan" skulle smälta ner i vattnet och få allt det vattnet att förångas på ett ögonblick och att tryckvågen skulle komma ifrån att ångan inte skulle ha nån stans att ta vägen, och alltså skulle hela skiten explodera.

Huruvida en sådan explosion ens är möjlig har jag ingen aning om. Om jag har fattat det rätt i hur kärvapen fungerar så kommer ju chockvågen från dessa ifrån att en sjujävla massa gammastrålning träffar luften kring stridsspetsen och att luften blir till plasma och expanderar som satan.

Den explosionen hon pratar om är ju nåt helt annat och alltså inte en kärvapensexplosion. Och att något annat än en kärvapensexplosion skulle komma upp i 5 megaton låter ju som sagt mastigt. Nu är jag definitivt ingen expert på detta. Inte ens i närheten. Men jag har då i alla fall aldrig hört talas om explosioner på flera megaton som inte varit kärvapensexposioner.

Att hela skiten skulle kunna smälla i luften och skicka en jävla massa radioaktivt nedfall in mot europa låter dock inte orimligt.

Men allting gällande själva explosionen låter tveksamt i mina öron.

Men som sagt så tycker jag inte detta drog ner mitt helhetsintryck av serien.
Vi får ju komma ihåg att filmer och TV-serier numera är politiska budbärare mer än något.
Troligen var det ett krav för att få godkännande. Politruken saknade säkert den rent tekniska kunskapen (vilket även allmänpopulationen gör vilket gör att det inte spelar så stor roll).
Citat:
In 2012, Tricia Jenkins released a book, The CIA in Hollywood: How the Agency Shapes Film and Television,[22] which further documents the CIA's efforts at manipulating its public image through entertainment media from the 1990s to the present. The book explains that the CIA has used motion pictures to boost recruitment, mitigate public affairs disasters (like Aldrich Ames), bolster its own image, and even intimidate terrorists through disinformation campaigns.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat