Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-25, 09:33   #2068
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Här i tråden handlar det uttryckligen om energiöverskott. Vid balans eller under är det inget att bry sig om.

Och överdrivna mängder mättat fett vid överätning är mycket riktigt inte heller en god idé. Men något blir inte bra bara för att det finns ännu sämre saker.
Vad ger inte fettlever vid energiöverskott? Vad jag vet har vi endast faktorer som verkar påverka hur stor effekten blir. Jag kan inte minnas att jag har sett någon studie där mängden fett i levern har minskat på ett kaloriöverskott? Där är inte heller någon sådan studie med i översiktsartikeln jag länkade ovan.

Att då specifikt varna för socker känns lite underligt. Där finns flera andra anledningar till att inte äta mängder av fruktos/socker som gäller för klart lägre intag än de som man sett kan ge problem vid energibalans hos gnagare.

Men vi har nog bara pratat förbi varandra här skulle jag tro. Om tråden handlar specifikt om energiöverskott och din första kommentar gällde det så är det ju personen som först klistrade in ett citat från mig som har missförstått att det jag skrev där gäller vid energibalans och att det inte finns någon data för att fruktos/socker i sig är mycket värre än annat. Sen svarade jag i tron att tråden gällde under de förutsättningarna som jag hade med min text
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat