Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-25, 21:04   #159
str
Registered User
 
strs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 1 514
För att besvara Blancas fråga, hoppas det ska vara intressant för ALLA här som tittar förbi!

Blanca frågade alltså hur mina målsättningar sett ut genom tiden, hur jag har tränat, filosofi etc.

15-18 år:

Tränade de muskler jag tyckte var snygga och ville utveckla i form/styrka. Mycket bröst, armar, axlar och mage blev det. Tränade i stort sett varje dag om jag räknar in träningen med den utrustning jag hade hemma.

18-23 år:

Mer intresse för hur kosten samverkade med träningen - vad som skulle ätas, och när… och hur mycket också för den delen . Dessutom mer intresse för formen i sin helhet och hur den formades/förändrades av träningen. Ville få en jämn och snygg fysik, inte väldigt stor, men väldigt vältränad och stark. När jag närmade mig 20 var jag inte längre aktiv i idrotter så motionsträningen fick jag sköta på egen hand.

23-27 år:

Började studera kost, och gick även min PT-utbildning. Intresset för anatomin blev betydligt större och hur man optimerar sin träning (timing, återhämtning, styrka, kost, olika typer av träning osv). Även om jag kunde en del tidigare som vaknade intresset ytterliggare.
Alltid tränat tung träning i grunden, men under denna period satsade jag mycket på maximal belastning och maximal återhämtning. Jag började vila lite längre mellan passen och började även med vilovecka (var 10:e vecka ca). Körde mycket SL/tunga bas och ville få upp styrkan. Låg större delarna av åren på ett jämnt och stabilt överskott (ett par hundra kcal över), men 3-4 månader per år i lättare/hårdare o ”bättre” form. Förutom gymmet körde jag en del löpning, 3-5 km men mestadels 100/200 meters-sprintar (HIIT) som en del av min rutin.

27-30 år:

Började sträva mer efter att vara mer mångsidig/allround. Kände att jag trivdes bättre med min form i balans och att vara på en bättre form året runt. Löpning/smidighet/rörlighet/uthållighet etc kändes bättre. Mycket handlade numera om formen. Började intressera mig för gymnastik/calisthenics och tränade mycket på egen hand, och även med Fredrik-S här på forumet. Enormt kul utmaning och väldigt bra komplement till den vanliga gymträningen.


Tänkte även det kunde vara kul att lägga in 2 bilder från ca 4 år tillbaka då jag låg på överskott stora delar av året - och jämföra denna med när jag ligger på lägre bf, bara några månader senare samma år. Detta för att illustrera att det kan vara väldigt stor skillnad från bild till bild och att ögat kan luras väldigt mycket av en låg bf. Trots att muskelmassan är densamma kan skillnaden på utseendet/formen bli avsevärd, speciellt i mitt fall och det är en stor anledning till att jag trivs bättre på en lite lättare/hårdare form.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg str_comparison_bf.jpg (175.6 KB, 240 visningar)
__________________
Journalen här på forumet sedan september 2012
Youtube: Lite videoklipp från träningen, både lek & allvar =)
str är inte uppkopplad   Svara med citat