Visa ett inlägg
Gammal 2012-01-20, 03:56   #3
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Det går att bli bra på alla de grejerna du har föreslagit (utom möjligen att slå sönder betongblock). Det går dock inte att nå sin genetiska potential i alla samtidigt.

Konditionsträning motverkar styrketräning, och styrketräning motverkar konditionsträning. Och detta utan att ens ta i beaktande att en låg kroppsvikt är till fördel för konditionen men nackdel för styrkan, och vice versa. Båda dessa sakerna har dessutom mycket med teknik att göra; med bra löpteknik springer man mer "ekonomiskt", dvs det blir mindre jobbigt för kroppen att springa en viss sträcka. Angående teknik och styrka så gäller det att lära sig rekrytera (använda) så mycket muskler som möjligt såväl som att lära sig lyftets faktiska rörelser. Och lite andra saker.

Snabbhet har jättemycket med styrka och teknik att göra. Starka muskelfibrer är snabba muskelfibrer. För att kunna röra sin kropp snabbt får man naturligtvis inte vara för tung.

"Springsnabbhet" är samma sak, på muskelnivå, som "slag/sparksnabbhet". Usain Bolt kan nog slå ganska många slag i sekunden, om han skulle pröva.

Förmågan att hoppa högt och långt beror på, med risk för att verka tjatig, på teknik, snabbhet, styrka och låg kroppsvikt. Vilken den optimala formeln faktorerna emellan är låter jag vara osagt.

Vighet är nog det enda i listan som man kan vara bra på utan att det förstör för de andra sakerna. Många proffsbyggare går ner i split och spagat på scenen. Givetvis kan alltför stora muskler rent enkelt vara i vägen för andra kroppsdelar här. Överrörlighet i vissa leder ökar dessutom skaderisken.

Att slå sönder betongblock kräver bra teknik om man inte vill slå sönder handen. Träffar du med knogarna måste handryggen vara i linje med underarmen, och handen hårt knuten. För att kunna slå hårt nog krävs styrka och snabbhet. Till viss del är jag övertygad om att det går att härda händerna; hud blir som bekant tjockare snabbt om den utsätts för slitage (kolla på valkar i händerna), och ben och kanske även bindväv och andra kroppsmaterial kan bli tjockare och tätare.

Och så vill jag lägga in en liten reservation: Jag är ingen expert, utan en glad amatör som snappat upp lite kunskap här och var.

Senast redigerad av Spartansk den 2012-01-20 klockan 03:58.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat