Visa ett inlägg
Gammal 2015-11-19, 11:48   #1
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Kneehabjournalen

Startar en journal om min rehabilitering för knäproblem som började nu under sommaren.

Bakgrund
Har kört knäböj sedan jag började träna mera seriöst för 10år sen. Förra sommaren började jag stretcha mera för att börja böja djupare. Har dock jämt stått rätt smalt, med rätt liten vinkel vid fötterna. Efter feedback om just den formen justerade jag fotställningen i början på sommaren. Misstänker det var här jag satte in på kollisionskurs för tänkte inte att det kanske vore klokt att börja om på lägre vikter utan körde vikterna som var tänkta för dan. Kändes ok under passet, men tror det var redan nästa dag som jag börja känna hur det brännde i båda knäna. Kände även ibland av ett knivskarpt hugg i sidan av knäna darna efter det när höll på med vardagssysslor. Smärtan gick över efter ca en vecka, men återkom igen direkt efter böj/markpass.

Besökte fysioterapeut, men fick inga konkreta svar. Han tyckte knäna kändes stabila och jag var inte "alltför" stel. Gick på smärtstillande en vecka och började första rundan med rehabiliteringsträning. Egentligen inte mycket mera till plan än att jag backade vikterna i böjen från mitt dåvarande max på 120 till 40kg. Kände inte av några problem då i början så lade på mera vikt per pass. Var tydligen för snabb i ökningarna, så när jag var tillbaka på 75kg hade jag brännande knän igen i 2 veckor. Dock gjorde jag misstaget att jag inte backade marken vidare utan körde vidare på när max.

Rehabplanen
Har nu för nån vecka sen backat tillbaka till tom stång i böjen och startat om från 40kg i marken. Kör 5 set tior i böj och 5x5 i marken. Kommer sänka repsantalet vartefter så det inte blir för stor ökning i belastning. Böjer och markar 2ggr/vecka och lägger på 5kg i båda per pass. Känns som rehab kräver mera pannben än tunga pass. Varje pass har man en lite jävel på axeln som försöker få en att lägga på mera vikt än planerat eftersom problemen inte känts av nu. Ska ändå hålla denna plan nu tills jag är tillbaka på tidigare vikter för skulle kännas tungt att börja på en tredje gång.

Utöver sänkta vikter har jag ännu justerat böjstilen med att gå tillbaka till highbar och börjar nu med rörelse i höftleden först då jag tidigare (oplanerat / utan tanke på saken) tidigare böjde först i knäled.
Har även lagt till mera strechövningar då jag märkt att det hjälpt de gånger jag kännt brännandet och trycket i knäna.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat