Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-09, 22:38   #29
Flodamannen
Registered User
 
Flodamannens avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Flodamannen !

Jag tror mer att problemet ligger i att många, inklusive mig själv, inte vet VILKA aminosyror som ett bra EAA ska innehålla.
BCAA verkar vara billigt att tillverka idag. En stor andel BCAA är lätt att blanda i men behövs det verkligen mängderna som finns i många burkar. Borde inte mängderna motsvarande vassleprotein ?
Jag antar att någonstans kring 35 % med minst hälften leucin är bästa produkten. Skicka på lika mycket lysin som leucin. Främst för att de flesta proteinerna har den proportionen. Samma sak med fenylalaninet. En spännande aromatisk aminosyra som har lång livslängd i blodet. En rejäl dos är säkert motiverat. In med mätbara mängder treonin och histidin. Sorgebarnet verkar vara methioninet. Varför DL-methionin när det enbart går att bygga in L-varianten ? D-varianten blir bara en dyr metyl-givare.

Arginin och glycin skickas säkert med i samma påse för att trigga tillväxthormonet. Vill jag ha en pump-produkt köper jag arginin/citrulin/ornitin.

Vilka mängder använde Tipton i sina studier ?
Från studien 2001 (Börsheim är med också)

Table 2.
Amino acid composition of drink
Amino Acid % of Total AAs Grams in EAA Drink

Histidine 10.9 0.6540
Isoleucine 10.1 0.6060
Leucine 18.6 1.1160
Lysine 15.5 0.9300
Methionine 3.1 0.1860
Phenylalanine 15.5 0.9300
Threonine 14.7 0.8820
Valine 11.5 0.6900
Total 99.9 5.994
AA, amino acid; EAA, essential amino acids. Composition is based on a 70-kg person. Drink was given at 1 and 2 h after completion of exercise.

http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648
Den tilltrasade tabellen inkopierad här kan öppnas/kolappsas upp i det länkade dokumentet.

Observera : Inget tryptofan där! Ändå effekt!
Dessutom, låg mängd leucin.

Nej, det går förstås inte att säga någonting säkert.

Läste också något annat intressant i en Tiptons/Wolfe studie från 2004:
"The response of net muscle protein balance to two doses of 6 g each of essential amino acids
(Borsheim et al., 2002) was about double that of two
doses of 6 g each of mixed amino acids (Miller et al.,
2003). "
Alltså i en mix där icke-essentiella amiosyror ingick (glycin är icke eller i bästa fall semi-essentiell) så var effekten hälften så stor.
Börjar man blanda in glycin i en mix som gör att andra essentiella aminosyror får en väldigt låg mängd (än just framförallt Leucin med 4 gram som ligger långt över de 2.5-3 gram som behövs för att trigga igång m-Tor) och alltså vid den rekommenderade dosen vid 9.5 gram eaa (10 g dos) kommer att hamna lågt som jag skrev tidigare.

Detta oavsett om man vet den perfekta mixen. Det är möjligt att det finns andra optimala blandningar, men poängen är från början att man just krämat in något som de flesta VET är "ett billigt trick", som ofta används.

Senast redigerad av Flodamannen den 2017-10-09 klockan 22:44.
Flodamannen är inte uppkopplad   Svara med citat