Visa ett inlägg
Gammal 2017-01-16, 12:26   #129
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Träningsmål inför sommaren

Sitter och försöker konkretisera mina mål inför sommaren. Har några lösa mål för året men jag känner att delmål är det enda rimliga sättet för mig att nå dit. Jag har inte så stor erfarenhet av den typen av träning jag håller på med nuförtiden egentligen, så det är svårt för mig att veta vilka förväntningar jag ska ha på min atletiska utveckling.

För året satte jag i vilket fall som helst dessa mål som jag definitivt ska nå:

Kunna klättra 7a topprepsleder regelbundet
Kunna klara boulder-6or (svarta problem)
Klara 5x10 chins
Milen på under 50
Tydliga magrutor

Samt mina supermål, ren bonus om jag når något utav detta:


Klara minst 2 muscle ups
Milen på under 45
Klara minst ett vitt boulderproblem (7a)
Klara minst en 7b+ topprepsväg

Om jag ska försöka sammanfatta hur jag ligger till nu i förhållande till mina mål så ser det väl ut typ såhär:

- Topprepsklättrar 6b, projektar 6b+ och har börjat nosa på 6c
- Klättrar sedan kanske två veckor tillbaka nästan enbart röda problem efter en lång platå där jag behövt projekta nästan allt rött.
- Jag lyckades göra ett set med 7 chins förra veckan. Kunde inte upprepa det påföljande set utan det blev 6 följt av 4. Kanske min sämsta övning.
- Vet inte om jag någonsin klockade milen i höstas men jag lyckades ju trycka ner halvmilen några minuter under 30. Efter första snön har det sprungits tre gånger så här har jag tappat mycket, men jag tror det kommer gå snabbt att få tillbaka.

Så om jag ska sätta några mål till slutet av maj?
  • Tydliga magrutor
  • Klättra 6c någorlunda regelbundet och projekta 6c+ samt enstaka 7a
  • Projekta enstaka svarta problem
  • Klara 3x8 chins
  • Klara milen under 1h

Målen för min tekniska klättring är kanske lite högt satta, men det är för att som det ser ut nu så är det höga risker för att jag flyttar till Öland till hösten, där klättringsmöjligheterna är begränsade. Det närmsta blir Kalmars klätterklubb som ligger två timmar bort med kollektivtrafik enkel resa, så jag behöver således komma långt innan jag flyttar i slutet på augusti. Pga den här flytten så är kanske just klättringsmålen (som jag faktiskt bryr mig mest om) de som kommer bli svårast att nå.

Magrutorna var från början planerade till sommaren och jag tror inte att jag ligger så långt bort. Har lagt på mig lite över vintern so far (vilket märks på min styrka, så det var inte helt otrevligt) men jag känner mig riktigt stabil både vad det gäller motivation, kunskap och förmåga för att kunna skala av det sista fettet under de kommande månaderna.

Chins kräver bara att jag övar på det rutinerat, är dålig på att göra den övningen alls eftersom jag är så dålig på den.

Milen ska också gå lätt, även om jag väntar med att börja springa tills kylan och snön är borta. Det är ingen extrem målsättning direkt

Känns skönt att ha något konkret att titta på, ska försöka komma ihåg att lägga en länk till just den här sidan i min signaturlänk så att det blir lätt att hitta de här målen igen när motivationen tryter. Fingers crossed osv.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat