20140830

Glad Snubbe!
Racerapport: Tough Viking 15km på Djurgården i Stockholm.
Målet var under två timmar, kom i mål på 1:54. Just de.

Klarade av att springa 15km utan att stanna, krampkänning på sista km, sänkte tempot men kunde hålla mig i rörelse (jogg inte gå). Kramp i vaden på näst-sista hindret. Utöver det så var det ett riktigt bra lopp, riktigt nöjd och stolt över mig själv. Har verkligen förbättrat min kondition och styrkan rent generellt. Däremot så ser jag nu på fotona att jag har verkligen tappat massa, fett som muskler. Men det är bara att glida in på gymmet igen. Och jag fortsätter med konditionsträning, upp till 20-25km ska vi. Heja heja!
Här är banan och nike+ rungpstjolahej-statistik!
Banan (stor bild):
Statistik och såntdära:
Tycker snitttiden är rätt OK för att vara 15km, måste ta i beaktning att det är olika typer av hinder (där man stannar), terränglöpning, springa i svamp, simma, klättra, backar och sånt man springer i så att förvänta sig en 4:00 min / km tid är kanske lite väl..Loppet i sig var extremt roligt, det är ett opp som jag, utan tvekan, kommer springa igen. Dels för att det är 15km men likväl så var det ett allmänt trevligt lopp, bra genomfört, bra människor och skön stämning.
Började springa tidigt, planen var att första halvan skulle ta längre tid än andra halvan, vilket den gjorde. Vi sprang tre stycken tillsammans, höll ihop och kunde prata/heja/skämta hela loppet genom (det ska va roligt, om det inte är det, vad är då poängen?). Vi hade inte öht. rekat banan innan utan bestämde oss för att ta det som de kommer. Samtliga har sprungit en hel del trail tidigare så underlaget (springa på åker, i hästhage eller i skogen) var inga större problem, däremot så ska samtliga börja träna överkroppsstyrka. Hur som, börja med att springa upp för en kille och ska genom en klump med amerikanska fotbollsspelare. Det visade sig att amerikanska ambassaden var med i vår startgrupp och de var övertaggade, varpå en idé kom till. De fick springa först i hela gruppen och innan amerikanska fotbollsspelarna så börjar vi (jag och kamraten) ropa att alla spring som i en grupp bakom amerikanarna och på engelska till amerikanarna att "we got yooo back go go!".. Dom rusar med huvudet först och blir brutalt tacklade, resterande tar 5 snabba steg åt sidan och springer förbi (ha!). Efter detta är blev det några transportsträckor, nu gällde det att få in steget, flytet, andningen och komma in i Runners high.. och det gör vi, alla tre. För jävla fint! Ut i skogen, lite bergsklättring, lite krypa och så ner i isbadet. Allt bara flyter på. Ner i ett träsk, ut och simma.. Klättra i rep, ringar, krypa, hoppa, bära stockar etc. Hela loppet var en riktigt fröjd.
För en gångs skull så klarade jag ett lopp utan att snubbla, krossa pungen eller halvt dö. Rekord i sig.
Ingen direkt bra rapport, vetefan riktigt vad jag ska skriva men rekommenderas till de som vill testa en utmaning. Loppet handlar verkligen inte om att spring apå tid utan att klara av det som ett kollektiv (Alla som löper). Man hejar på varandra, hjälper varandra över, skämtar, high fivar, brofistar etc. Kul lopp helt enkelt!