Visa ett inlägg
Gammal 2012-07-08, 21:56   #179
PeSi
Registered User

PeSis avatar

Reg.datum: Jun 2012
Jag har kört flera "liknande" perioder av längden 7-20 dagar. Huvudskillnaden var väl att jag ville gå snabbt ner i vikt, och brydde mig inte om jag tappade muskler. Intaget av protein var obefintligt. Jag tog en stark multimineraltablett dagligen tillsammans med "fruktjuicer" utspridda över dagen. Den enda "fasta" födan var några morötter för att ge magen lite att jobba med. Jag drack 4-6 liter vatten förutom ersättning av "träningssvettning" varje dag.

Hungern försvann efter ca 2-3 dagar när matsmältningssystemet hade "tömt" sig. Så länge det totala kaloriintaget var högst ca 500 kcal höll hungern sig borta. Midjan var plattare än någonsin.

Vad jag förstår, försöker Ola minimera muskelförlusten via intag av supplement. Vilken skillnad detta ger har jag ingen aning om.

Glukogendepåerna i kroppen minskar de första dagarna, och följden blir att man inte klarar träning med högre intensitet. Korta viktpass och lättare konditionspass fungerar någorlunda bra för att stimulera ämnesomsättningen. Återställning av energidepåerna sker långsammare. Jag gick i skolan då och kan försäkra att vardagsaktiviterna inte påverkades negativt. Hjärnan var nästan i euforiskt tillstånd och jag mådde prima hela tiden.

När jag pressade mig för hårt fysiskt under de första perioderna hamnade jag i ett svaghetstillstånd som tog timmar att släppa. De sista perioderna skippade jag faktiskt all viktträning, och körde långa men lätta simpass och promenader 5-6 gånger i veckan. I genomsnitt tappade jag ungefär ett halvkilo per dag. Hur stor andel som var muskler respektive icke-fett har jag ingen aning om. Men när jag avbröt och började med viktträning så kom styrkan och lite till snabbt tillbaka (beroende på periodens längd kanske inom 2-4 veckor).

Gissningsvis låg min fettprocent inom 18-23% beroende på vilken period vi talar om. Detta är en gissning utifrån en vattentanksmätning som gav mig 19,1% i fetthalt. Hur en lägre fetthalt påverkar helhetsupplevelsen har jag naturligtvis ingen aning om.

Jag rekommenderar att man dricker mycket kroppstempererat vatten för att stimulera tarmen och slippa magknip. Man får sitta på pottan rätt ofta, men det är inte så farligt. Om ni får problem med hård mage är förmodligen laktulos ett skonsamt sätt att stimulera tarmtömning. Jag använde glaubersalt (kände inte till laktulos).

Den sista perioden börjades med att halvera kaloriintaget dagligen tills jag låg på max 500 kcal. När jag avbröt åt jag hälften av mitt normala kaloriintag av lättsmälta livsmedel första dagen. Även dagarna efter kan det vara bra att hålla sig till lättsmälta livsmedel så att matsmältningssystemet får en mjukstart.

Slutligen vill jag säga att varje gång jag överskred min kalorigränsen på ca 500 kcal, även bara en dag, så kom magen igång med följden att hela kroppen SKREK efter mat. Det kan finnas individuella variationer, men den hungern var inte av denna världen. Jag lyckades aldrig att återgå till dieten. Den sista perioden på 20 dagar höll jag mig noga under kalorigränsen, och bortsätt från de första 2 dagarna var i princip aldrig hungrig. Kortare perioder av "matthet" på kanske 10-30 minuter inträffade ibland; jag fick en känsla av att kroppen på något sätt skiftade energikälla.

Det ska bli intressant att läsa om Olas erfarenheter i Body. Han har säkert optimerat det hela, och kanske använt DXA för att hålla koll på sin kroppskonstitution hela tiden. Han är väldigt duktig och insiktsfull.

Hare/PeSi
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat