Visa ett inlägg
Gammal 2012-02-25, 09:00   #18
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Jag har nog aldrig sett någon som inte jobbar med framsida axel under en sån sving. Dock tränar jag på ett mindre world class men ändå. Många gör tyvärr helt fel i denna övning.
Möjligt att vissa människor lyckas få till en helt fantastiskt dålig rörelse men då gör de inte en kettlebellswing. Man kan ju inte säga att en övning är dålig baserat på när folk utför den fel. I så fall borde man ju även ha med knäböj, marklyft och bänk i den där serien.

Som mest kan man säga att kettbellsving är en övning man ska akta sig för att lägga på stor belastning på tills tekniken sitter. Precis som för knäböj, mark, bänk och de flesta andra övningar på gymmet.

Men det är ju inte direkt som att Löwgren kritiserar de som har dålig teknik eller att rätt teknik är svår att få till, han påstår rakt ut att tekniken är som sådan att man främst tränar deltoideus.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
så anatomin och det som händer i axeln stämmer inte? eller?

Du är en oerhört kunnig man, så just därför jag ifrågasätter för att få ett kunnigt svar.
Till skillnad mot vad Löwgren påstår så är Inklämningen väldig beroende av hur man arbetar i det läget där axeln är. Om du har en kettlebell i höjd med axlarna och drar den uppåt så belastar du axeln. I en verklig swing så är du däremot avslappnad i axlen i detta läge alternativ att du faktiskt pressar kettlebellen nedåt. En av huvudprinciperna i nästan all kettlebellträning är också att man ska stabilisera axlen genom att dra den nedåt med latsen.

Sen är det en bild på en abduktion i artikeln medan en kettlebellsving innebär en flektion. Skillnaden där är att du vid flektion får en större medrörelse från skulderbladet i början av rörelsen. Det innebär att det vid 90 grader inte är lika trångt under axeln vid flektion som det är vid abduktion.

Men visst, lyfter man saker i höjd med axlen, särskilt med inåtroterad axel, så klämmer man inte en rad strukturer och man får lätt irritation i axeln. Så om en kettlebellsving varit det som Löwgren påstår att det är så hade övningen varit en dålig idé.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat