Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin
Detta vill jag lära mig mer om.
Varför spelar det roll vilka monosackarider man stoppar i sig för fettinlagringen?
Kaloriöverskott borde styra i min helt klart inte fullständiga världsbild, och väl där borde inte typen av socker man stoppar i sig spela speciellt stor roll. Eller lagras fruktos in som fett även vid kaloriunderskott för att kroppen inte kan göra någonting annat med det om levern är full?
Borde det inte ändå ge ett oförändrat resultat på fettmängden eftersom kroppen då måste bränna mer fett, för att otillgänglig fruktos ger ett artificiellt större kaloriunderskott tills det är inlagrat i fettet och redo att tas ut igen?
|
Fettlever. Fruktosen lagras gärna som fett i och omkring levern (visceral fettvävnad) men kroppen tycks inte börja bränna mer fett just där. Med ökad inlagring kring de inre organen men med oförändrat förbränningsmönster (fett tas i lika stor omfattning perifert och centralt som tidigare) fås en ogynnsammare fördelning över tiden. Det samma som blir resultatet vid alkoholkonsumtion helt enkelt. Ölmage = sockermage.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19381015
^
|
(Jämförelse mellan glukos- och fruktossötat dryck motsvarande 25% av energiintaget, 10-veckorsstudie på överviktiga):
"Although both groups exhibited
similar weight gain during the intervention,
visceral adipose volume was significantly increased only in subjects consuming fructose."