Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Du menar självklart OpenBSD, eller menar du att Linux är säkrare än BSD-varianterna också?
|
BSD varianterna tillhör förstås även toppen tillsammans med GNU/Linux.
Nu var det länge sedan jag gjorde en backup på min public_html.
Det är lätt att glömma bort så jag tänka göra en automatisk lösing som via cron varje vecka exekveras och tar en kopia av min public_html och sedan
bränner en kopia till en DVD, allt i endast ett kommando. En mycket enkel lösning. Hur ser motsvarigheten ut i Windows ?
tar -zcvpf public_html.tar.gz /home/badnews/public_html/ ; cdrecord -v
-eject speed=8 dev=0,0 public_html.tar.gz ; rm public_html.tar.gz
Jag även fotointresserad och har ganska så mycket foton på min disk som nu börjar bli full. Jag kommer att sitta i en bil ikväll men vill ändå använda tiden bra, genom att administera mina fotobilder och ta kopior på de jag själv är ägare till och de som är större än 5MB. Dessa ska jag sedan säkerhetskopiera över till ett USB minne.
Perfekt uppgift att utföra via min mobiltelefon och SSH när jag sitter i bilen som passagerare. Sedan vill jag få ett mail automatiskt när allt är klart då jag inte orkar att sitta och övervaka kommandot. Endast ett kommando behöver köras
find /home/badnews/ -user badnews -size +5M -name '*jpg' -print0 -exec
cp {} /dev/usb1 \; sendmail -f badnews@hotmail.com 'picture copy is done'
Under tiden tänkte jag även köra aptitude update; aptitude upgrade vilket uppdaterar hela systemet och dess mjukvara, direkt från min mobiltelefon.
Hur enkelt utför jag dessa uppgifter på en Windows maskin via min mobiltelefon ?
Någon panik att logga ut finns inte då jag tidigare ändrat i min profile så att en användare automatiskt blir utloggad vid inaktivitet i 120 minuter, bara att konfigurera TMOUT=7200.
Jag kanske även i Netfilter öppnar upp i min firewall för kompis och hans ip som gärna vill utforska innehållet via en ftpklient. Vem behöver sitta vid datorn för att utföra dessa enkla uppgifter ?