Visa ett inlägg
Gammal 2010-02-11, 19:07   #2002
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
20g totalt under tre dagar, 160-170 protein/dag, samt två entimmars högrep styrketräningspass. Enbart träningen i sig borde ge mig lite mer kolhydrat-/proteinmarginal, och jag tycker att den även utan träning borde vara ganska god.
Det blir en ketogenic ratio på ungefär 1,7 och ungefär 135g tillgängliga kolhydrater, kanske inte tillräckligt? Jag hade också trott på högre ketonnivåer, men nu är det ju inte så av någon anledning

Citat:
Är du helt säker på att ketonerna inte förbrukas av musklerna vid träning?
Nej, inte speciellt säker men det beror på hur svält/ketonanpassad du är. Vid förlängd fasta minskar musklernas ketonanvändning drastiskt.
Träning brukar nämnas som ett sätt att skapa mer ketos så effkten av musklernas förbrukning kan inte vara jättestor även om det kan vara en faktor.

Citat:
Jag ser i Ketogenic Diet att ett högt vätskeintag kan späda ut blodet så att ketonkoncentrationen sjunker, och jag dricker ganska mycket vatten. Mellan 8 och 16 har jag vanligtvis druckit minst två liter, utan någon fysisk aktivitet (kontorsarbete). Eftersom jag inte äter kolhydrater binds inte vätskan till muskelglykogen, och borde alltså därför späda ut blodet.

Just att hålla sig aningens torr är en del av keto-behandlingen av epileptiker för att öka ketonnivåerna i blodet, om jag minns rätt. Så det är en möjlighet.
Visst är det så, man har tidigare använt en måttlig vätskerestriktion vid ketondieter men har gått ifrån det eftersom det inte verkar effektivt och ökar risken för njursten.
Även om du dricker mycket vatten så tror jag inte man ökar ketonernas distributionsvolym med så mycket. Om du skulle minska koncentrationen från en ganska hyfsad ketonemi på ca 1-2 mmol/L till 0,2 så får ju distributionsvolymen öka mellan 5 till 10 ggr.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat