Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-04, 14:52   #208
Los
Registered User
 
Loss avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 663
Jag har själv provat LCHF kombinerat med hyffsad mängd träning, 8-9 timmar konditionsträning och 2-3 gympass i veckan. Det jag märkte var att konditionsträning fungerar relativt problemfritt, så länge intensiteten är låg (under 75% av maxpuls). Inga problem med 90-120 minuters pass eller korta rusher och resultaten på gymmet var i princip samma som med kolhydrater.

MEN, intensiv träning, t.ex. snabbdistans 10-12 km vid 85-90% puls var totalt omöjligt att genomföra. Vid 155-160 i puls (för mig omkring 80%) förvandlades mina ben till cementblock.

Jag stör mig på vissa LCHF-fanatiker som påstår (se kostdoktorn.se) att LCHF i princip främjar träning och prestation, det är enligt mig totalt nonsens. De kommer med exempel "49 mil på cykel, med LCHF" eller "Till sydpolen på fett". Men det är ju enbart lågintensiva prestationer. De nämner Colting, men även han tränar/tävlar också lågintensivt (dessutom så trycker han i sig kolhydrater under tävling/träning).

Jag kan inte förstå hur en seriöst tränande person, förutom ultra-distansare, skulle ha någon fördel av LCHF. Är det någon som känner till någon som äter lowcarb och presterar bra på högintensiva distanser? Visst kan man jogga 3-4 gånger i veckan och/eller styrketräna med framgång på en LCHF-kost, men nu syftar jag på daglig hård träning då bra återhämtning är avgörande.
__________________
Träningsdagbok. | Löpning: 10K @ 35:54 min, 21,1K @ 1:21:52, Marathon @ 2:59:21 | Cykling: Vätternrundan: 8:55, solo

Senast redigerad av Los den 2009-03-04 klockan 14:55.
Los är inte uppkopplad   Svara med citat