Jag hade tidigare mycket besvär från ischias (rygg, baksida lår och vad) och har blivit mycket hjälpt av en s.k. nervmobiliseringsövning:
Ligg på rygg med båda benen uppdragna (fötterna i golvet). Fatta tag om ena låret och lyft benet uppåt, till typ 90 graders vinkel. Räta på benet, med foten böjd, d.v.s. tårna riktade mot näsan. Håll 2-3 sekunder, böj tillbaka benet. Upprepa 1 el. 2*10 per sida. Kan du inte räta på benet för att det gör för ont, räta på det så mycket som du kan. Samma sak med fotens position; kan du inte hålla den flekterad för att det drar för mycket, låt tån peka uppåt. Gör övningen dagligen.
Det är ingen våldsstretchövning, utan man gör den inom ramen för vad som känns OK. En dag när man har mer ont kanske man inte kan sträcka ut lika mycket som när man har mindre ont, då gör man så mycket som man kan. Jag märkte förbättring inom kanske 1-2 månader, det behövs lite tålamod.
Sedan vill jag gärna propagera för rörlighetsövningar (jag tänker alltså inte på stretching) överhuvudtaget, även om jag har dåligt med övningstips. Ang. övningen ovan så vill jag inte dissa den, eftersom den hjälper många, men jag vill påpeka att den inte hjälper ALLA, bara så att du inte blir alltför nedslagen och tror att du är ett hopplöst fall om den inte skulle hjälpa dig.
|