Visa ett inlägg
Gammal 2006-04-17, 21:19   #170
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Frågan om lätt, mellantung och tung träning är riktad till Fetknoppen i hans journal. Men jag för fram mitt synsätt medan vi väntar på hans svar, så får vi se om hans åsikt avviker från min, och i så fall på vilket sätt.

Den träning som beskrivs är alltså ett slags träning i minicykel. Traditionell minicykelträning (typ "längre" serier+lätt/relativt lätt vikt - kortare serier+tyngre vikt - korta serier+TUNG vikt) ger den tränande mera variation än vanliga progressiva upplägg. Samtidigt minskar risken för överträning, eftersom de verkligt tunga passen kommer mer sällan. Minicyklerna erbjuder progressivitet på lång sikt, eftersom man strävar till att öka vikten efterhand. Antalet arbetsserier kan variera i minicykel-upplägg.

Det upplägg Fetknoppen följer minskar risken för överträning väldigt mycket, därför att vecka 1-2 (om jag förstått journalen rätt) är rätt så lätta. De ger träning för maxstyrka och "upprätthållande styrka". Vecka 3 är TUNG, både beträffande de arbetsvikter som används och på det sättet att man tränar må/tung knäböjning, on/tung bänkpress, fr/tunga marklyft+tung smalbänk.

Yngre (och lättare) lyftare återhämtar sig snabbare. Många tränar dock varje vecka upp till TUNGA VIKTER, maxsinglar, faliure. Sådan träning tror iaf inte jag på I LÄNGDEN. I synnerhet för sådana ungdomslyftare är minicykler ett bra alternativ. För dem kan det kanske vara skäl att träna lätt-tyngre-tung istället för lätt-lätt-tung. eftersom de 1) har större behov att bygga "ny" grundstyrka (och maxstyrka) samt 2) återhämtar sig snabbare från tung träning. Tränar de t.ex 4-veckors minicykel (lätt-tyngre-tyngre-tung) närmar de sig det gamla synsättet att ha lätt vecka var 4:e vecka.

Ungdomar kan också - i synnerhet periodvis - träna något flera övningar än äldre, mer erfarna lyftare (även om jag håller med Fetknoppen i vad han skrev i Pinglans journal, att många - de flesta? - styrkelyftare tränar onödigt mycket).

”Den träning som beskrivs är alltså ett slags träning i minicykel. Traditionell minicykelträning (typ "längre" serier+lätt/relativt lätt vikt - kortare serier+tyngre vikt - korta serier+TUNG vikt) ger den tränande mera variation än vanliga progressiva upplägg. Samtidigt minskar risken för överträning, eftersom de verkligt tunga passen kommer mer sällan. Minicyklerna erbjuder progressivitet på lång sikt, eftersom man strävar till att öka vikten efterhand. Antalet arbetsserier kan variera i minicykel-upplägg.”

Jag har inget att tillägga om ovanstående. Du har rätt i allt. Just att risken för överträning minskar är den viktigaste orsaken till att jag tränar som jag gör. Jag orkar inte med att träna lika hårt som när jag var lättare, yngre och svagare.

”Det upplägg Fetknoppen följer minskar risken för överträning väldigt mycket, därför att vecka 1-2 (om jag förstått journalen rätt) är rätt så lätta. De ger träning för maxstyrka och "upprätthållande styrka". Vecka 3 är TUNG, både beträffande de arbetsvikter som används och på det sättet att man tränar må/tung knäböjning, on/tung bänkpress, fr/tunga marklyft+tung smalbänk.”

Här har jag ett något annorlunda upplägg än det du beskriver här ovan, vilket kanske inte framgår om man inte studerar programmet i detalj. Jag tränar alltid måndag, onsdag och fredag, så långt är allt rätt. Men, titta här nedan.

Vecka ett har jag lätt böj måndag, och tunga marklyft fredag.

Vecka två har jag medeltung böj måndag och lätta marklyft på fredagen.

Vecka tre är böjen tung måndag och marklyften är då medeltunga fredag samma vecka.

Allt detta har till syfte att minimera risken för överträning, och säkerställa att ingen av grenarna blir lidande. Om jag skulle träna alla grenarna tungt samma vecka så skulle marklyften alltid bli lidande eftersom de ligger på fredag, när all övrig tung träning redan satt sina spår i kroppen.

”Yngre (och lättare) lyftare återhämtar sig snabbare. Många tränar dock varje vecka upp till TUNGA VIKTER, maxsinglar, faliure. Sådan träning tror iaf inte jag på I LÄNGDEN. I synnerhet för sådana ungdomslyftare är minicykler ett bra alternativ. För dem kan det kanske vara skäl att träna lätt-tyngre-tung istället för lätt-lätt-tung. eftersom de 1) har större behov att bygga "ny" grundstyrka (och maxstyrka) samt 2) återhämtar sig snabbare från tung träning. Tränar de t.ex 4-veckors minicykel (lätt-tyngre-tyngre-tung) närmar de sig det gamla synsättet att ha lätt vecka var 4:e vecka.”

Jag håller med dig i allt du skriver här ovan, jag kunde inte ha sagt det bättre själv.

”Ungdomar kan också - i synnerhet periodvis - träna något flera övningar än äldre, mer erfarna lyftare (även om jag håller med Fetknoppen i vad han skrev i Pinglans journal, att många - de flesta? - styrkelyftare tränar onödigt mycket)”

Även i det du skriver här ovan är vi rörande överens.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat