Visa ett inlägg
Gammal 2006-01-16, 21:16   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av keffat_liv
Oj sorry, my misstake där. Det jag menar är att om det finns någon risk att jag missar stimulans på första timmen där? Missar gör jag väl inte helt eftersom jag äter den timmen med, men kan det finns möjlighet att jag förlorar något på det? (mat innan stimulerar ju proteinsyntesen första timmen efter träningen bättre än mat som tas under första timmen efter träningen)

Sen glömde jag även 1 fråga. Det sägs ju att proteinsytesen är förhöjd 3 timmar efter träningen. Men man det tar oftast lite tid att äta också låts säga 15 minuter. Låt oss säga jag kommer hem från träninge kl 20. klockan 21 är första måltiden. Klar 21.15. Andra måltiden 22.15, klart 22.30. Nu på tredje måltiden som startar 23.30 så har det alltså gått mer än 3 timmar sen träningen (3.5 timmar för att vara exakt). Nu vet man väl inte riktigt hur länge den är förhöjd, men låt oss säga att den inte är förhöjd där längre. Finns det då risk med den måltiden att den istället mättar proteinsyntesen? och gör mer skada än nytta?
Intag 1 h efter träning minskar inte gensvaret på motsvarande dos 1 h senare.

"The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."'

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55.

Om samma sak gäller 1, 2 och 3 h efter träning vet jag inte. Någon gång kommer det att bli för mycket.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat