Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   protein räknas in som kcal? tanke (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196813)

straand94 2013-03-02 23:19

protein räknas in som kcal? tanke

Fick en skum tanke när jag åt frukost i morse. Protein ska ju i första hand inte användas som energi utan som "byggnadsstenar", så egentligen borde man inte räkna in proteinet som KCAL i sina beräkningar.

Antar att jag är ute och snurrar i vildmarken?:smash:

Sheogorath 2013-03-02 23:25

Citat:

Ursprungligen postat av straand94 (Inlägg 6308590)
Fick en skum tanke när jag åt frukost i morse. Protein ska ju i första hand inte användas som energi utan som "byggnadsstenar", så egentligen borde man inte räkna in proteinet som KCAL i sina beräkningar.

Antar att jag är ute och snurrar i vildmarken?:smash:

Protein förbränns till energi dygnet runt, hela tiden. Du kan ju räkna på hur mycket du skulle gått upp i vikt per år i rent protein om du inte förbrände det i kroppen. Exempel, 200 gram protein / dag:

200 x 365 / 1000 = +73 kg / år

straand94 2013-03-02 23:41

Citat:

Ursprungligen postat av Sheogorath (Inlägg 6308606)
Protein förbränns till energi dygnet runt, hela tiden. Du kan ju räkna på hur mycket du skulle gått upp i vikt per år i rent protein om du inte förbrände det i kroppen. Exempel, 200 gram protein / dag:

200 x 365 / 1000 = +73 kg / år

Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

Sheogorath 2013-03-02 23:46

Citat:

Ursprungligen postat av straand94 (Inlägg 6308645)
Mjo. Samtidigt känns det konstigt att protein används som energi då dess egentliga funktion inte alls är det?

Jag tror inte proteinmetabolismen bryr sig om dina känslor inför den samma. Den är vad den är. ;)

Alvis 2013-03-02 23:49

Protein innehåller energi. Om kroppen behöver energi, så tar den det från proteinet. Sedan vet jag inte riktigt hur fördelningen går till när man ligger på överskott.. men kroppen har väl inget val än att ta upp energin om dess andra funktioner är fyllda?

Rahf 2013-03-03 00:05

Ljuva minnen från när man var nybörjare :D

Kvicksilver 2013-03-03 12:30

Citat:

Säger vem? Kroppen använder kolhydrater, fett & protein som energi.

Tap3worm 2013-03-03 14:09

Citat:

Prio ett för kroppen är väl överlevnad. Så kroppen kommer i första hand omvandla proteinet till energi, när kroppen inte behöver mer energi tar den proteinet till att bygga muskler.

Så har jag förstått det hela väldigt kortfattat. Rätta gärna om jag har fel. Brukar inte vilja uttala mig om sådant jag inte är 100 på, så ta det med en nypa salt, men är rätt säker...

Tapeworm

tlk 2013-03-03 14:34

Citat:

"protein", i det här fallet aminosyror, har inte precis någon funktion i sig. De är närvarande och blir använda till saker. Oerhört sällan som något inom mänsklig biologi har någon enstaka bestämd funktion. Tror själv att tänka på saker inom biologi som att det har någon funktion bara klöddar till det. Kemiska interaktioner like a machine all dee wayy. Som det påpekas i tråden så kan aminosyror användas till allt möjligt, och även om du önskar att det användes till att bygga muskler utav så strunter nog kemin och cellbiologin ett gott stycke i det.

Nebuchadnezzar 2013-03-03 14:36

Merparten av proteinet du äter oxiderar.

tjing 2013-03-03 15:55

Du snuddar på någonting viktigt TS.

Det är att viktuppgång i sig är irrelevant. Det är andelen fett och muskler som räknas. Och därför är kcal-intag i sig inte indikativt för vilken slags viktuppgång som blir resultatet av ett kcal-överskott.

Majoriteten av ditt proteinintag blir till glukos via glukoneogenes i levern.

rångedala 2013-03-04 12:18

Rätta mig om jag har fel men energi ligger lagrad i proteinets bindningar och frigörs när proteinet bryts ner till aminosyror i kroppen vore väl den mest logiska förklaringen här.

Sverker 2013-03-04 17:57

Fel.
Peptid-bindningen öppnas av enzymer och varken tar eller ger energi.

Det som kostar energi är syntesen när man sätter ihop ett protein av olika aminosyror.

När vi omsätter kolhydrater och fett till energi bildas ett antal organiska syror på vägen fram till koldioxid och vatten. Sätt på en ammoniak och vi får en amino-syra..

Att sätta på eller plocka av ammoniak från en organisk syra kostar heller ingen energi.
Alltså är det mycket lätt för en cell att bygga upp eller bryta ned en aminosyra bara det finns en organisk syra ( kolskelett ) och ammoniak i form av en aminogrupp bundet till glutamin. Du får söka och läsa om ureacykeln.

Bryggan 2013-03-04 18:10

Hmm, jag har köpt en burk fria aminosyror här men ingen kcal per 100 g någonstans på burken. Hur mycket kan jag räkna med att det finns energimässigt ungefär per 100 g? Det är alla aminosyror man kan tänka sig.

Tack på förhand

Fishtank 2013-03-04 21:00

Citat:

Ursprungligen postat av Bryggan (Inlägg 6311849)
Hmm, jag har köpt en burk fria aminosyror här men ingen kcal per 100 g någonstans på burken. Hur mycket kan jag räkna med att det finns energimässigt ungefär per 100 g? Det är alla aminosyror man kan tänka sig.

Tack på förhand

Jag är relativt säker på att det står ett proteininnehåll på den iaf.
EAA/BCAA brukar dock ligga runt 95-98 gram protein per 100 gram torrvara.
95*4=380 kcal.

Sen som alltid, varför har du köpt något du inte vet vad det är?

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.