Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2010-02-03 03:52

Citat:

Ursprungligen postat av Ajin (Inlägg 4148543)
Så du menar att Pudde kan springa om Bolt/Green på 60m?

Nej. Jag menar det jag sade. Förresten så kanske jag sade fel, det var nog 40m det var. Får kolla upp det.

Matsa 2010-02-03 04:50

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148544)
Nej. Jag menar det jag sade. Förresten så kanske jag sade fel, det var nog 40m det var. Får kolla upp det.

Jag vill minnas att det har gjorts någon sorts studie på detta men det var på 10m eller något sådant. Det var alltså i stort sett bara starten det gällde. Sedan finns det även en anekdot om något tyngdlyftare som körde ett 100m lopp på skoj och faktiskt ledde efter 40m, men sedan fick han däng då de riktiga löparna hade högre toppfart. Hans tid i mål blev över 12 sekunder. Jag minns inte vilka löpare hand sprang emot men jag tror att vinnaren sprang på 10:något.

Däremot minns jag vad han ska ha sagt efter loppet. Han skall ha pustat fram att han nog kunde ha sprungit fortare men han blev så trött efter provstarten! :D

Gällande Mariusz så säger jag likadant nu som jag gjorde precis efter hans fight. Det är för tidigt att avgöra hur det kommer gå för honom och det går inte att utläsa så mycket ur den korta skitmatchen han gick. Mariusz verkade så övertänd att han knappt visste vilket ben han skulle stå på och killen han mötte var en sopa. Han har dock en sjuhelsikes disciplin och arbetsmoral och om han går in i detta på rätt sätt och har någorlunda talang så kan vi nog se förbättringar väldigt fort, men nu spekulerar jag självklart bara.

Det jag är mest nyfiken på är faktiskt hur han tar en smäll. Har han glaskäke a la Sapp kan han hälsa hem, visar han sig däremot ha järnkäke a la Hunt så kan han bli rätt otrevlig. En kille med hans storlek som tål tillräckligt med stryk är nog inte det minsta rolig att möta för någon.

psirus 2010-02-03 08:35

Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv


Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 4148197)
Säger inte att du har fel, men det skiljer en del på att möta nån starkare och möta en av världens starkaste. Där slag och sparkar trots dålig teknik kan ge dig en flygtur.

*edith* =/

Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

delta_mats 2010-02-03 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.


Jag tror många hakar upp sig här. Det är inte någon som påstår att Pudde är världsbäst i dagsläget, men att han på grund av sin enorma styrka kan utgöra ett allvarligt hot mot de bästa fighters i världen redan idag. När man besitter en sån styrka i hela kroppen som Pudde gör, kan man komma undan med långt sämre teknik än om man vore lättare och svagare.

Erik__ 2010-02-03 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

Ja men de flesta av de där går i viktklasser där man kan inte kan ha överdrivet styrkeövertag.

Hur ser folk på gsp vs penn, vann gsp på sin teknik?

tntballe 2010-02-03 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av Erik__ (Inlägg 4148685)
Ja men de flesta av de där går i viktklasser där man kan inte kan ha överdrivet styrkeövertag.

Hur ser folk på gsp vs penn, vann gsp på sin teknik?


I tungvikten får det skilja 27 kg, det är lika mycket som den totala viktskillnaden i alla andra klasser.

Krampus 2010-02-03 10:27

Citat:

Ursprungligen postat av ManuelIT (Inlägg 4148521)
Jao det är ju lite löjligt att säga att Pudde är på världsnivå efter en vinst mot nån random okänd(?). Men samtidigt ska man inte underskatta kombinationen styrka, storlek och explosivtet, vilket kan lätt kompensera för teknik och erfarenhet. Det har väl Brock Lesnar bevisat om något. Att Pudde var stor och stark visste man sen tidigare, men i hans debutfajt så visade han även att han var galet explosiv, vilket imo kan vara ett hot mot vem fan som helst, inkl Fedor.

Brock Lesnar har flerårig bakgrund som tävlande brottare. (106 vinster 5 förluster), så teknik och erfarenhet har han absolut också. Lesnar och Pudz som fighters går inte att jämföra bara för att båda är stora och starka.

Jacksatan 2010-02-03 10:35

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148524)
Nja. Läs på lite om grundläggande fysiologi så lär du dig snabbt att styrka ÄR en viktig komponent i snabbhet. Styrkelyftare eller då tyngdlyftare i synnerhet kan springa om toppsprinters på 60m, t.ex. Kraftutveckling, och särskilt utväxling av kraft i slag, beror förstås på mycket mer, vridmoment osv, som jag inte orkar gå in på här.
Men folk verkar läsa lite som de själva vill - det är ingen som säger "amen bara han tränar lite mma".
Pudde har dock inte bara varit "strongman i några år", utan han har vunnit den mest atletiska versionen av strongman, nämligen WSM, 5 ggr.
Han har dessutom en flerårig bakgrund i karate och boxning, men det säger ju iof inte så enormt mycket (särskilt sett till de tekniker han visat upp). Poängen är att han är grymt stark, atletisk, explosiv, extremt målmedveten och envis som en åsna.
När en sådan person bullrushar dig så måste du vara grymt pricksäker och antagligen ha lite tur för att hinna knocka honom innan han överväldigar dig med bara brutal manlighet.
Det är bara väldigt svårt att avgöra för att Fedor har aldrig någonsin slagits mot en sådan motståndare, även om han slagits mot åtminstone en gigantisk slusk. Och man har sett ett flertal gånger hur mindre, tekniskt skickliga, kombatanter har överväldigats av en stark, envis, motståndare. Jag säger bara att det inte är en självklarhet att Fedor skulle vinna, ens i detta läge. Som sagt får vi antagligen se puddes groundgame i hans nästa match, då blir det kanske lättare att avgöra.

10-15 meter kan de vara snabbare på; längre än så är de chanslösa. 60 meter? Du hör väl själv hur det låter.

Jacksatan 2010-02-03 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
Om styrka är såpass avgörande borde väl många champs vara fysiska fenomen?

UFC
LW- BJ Penn - Knappast något fysiskt fenomen
WW- GSP - Helt klart en outstanding fysik, dock inte på det sättet som förklaras i tråden.
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad
LHW- Machida - inte den bästa fysisken i sin viktklass
WH - Brock Lesnar - Fysiskt monster

Strikeforce
WW - Nick Diaz - fysik som en 15 åring
MW - Jake Shields - ingen vidare fysik där heller

Osv Osv



Det är också en rätt stor skillnad att möta en teknisk duktig fighter eller möta Fedor, den p4p bästa fightern i världen.

Vad räknar du som bra fysik? Har du brottats mot Jake Shields och vet att han är svag eller outhållig? Nick Diaz? Det är inte symmetrironden i AF det här, det är funktionsduglig fysik som gäller - och så länge du inte kört mot nån av dessa bör du ju inte uttala dig.

Snafu 2010-02-03 10:46

Fedor ser fan snäll ut.

krellik 2010-02-03 10:47

Kommer folk ihåg UFC 30? Strongmannen och styrkelyftaren Mark Robinson blev brutalt utslagen av medelmåttan och kvinnomishandlaren Bobby Hoffman... Efter det hörde man inte mer om hans mma karriär. Då hade ändå Mark Robinson ganska rejäl grappling kompetens.

Man ska inte glömma att Brock Lesnar är mer riktigt duktig brottare än han är stark man. Vidare ska man inte underskatta hur mycket han förberedde sig för sin nya karriär, jag vet att jag köpte nån internationell fighting tidning där en reporter var på besök på miletich fighting och då tränade Brock där för fullt, detta var betydligt förre man varken hörde hype om att Brock Lesnar skulle fightas mma och han har uppenbarligen tränat mma längre än det brukar framhållas (om än inte fulltid kanske...). Mer än någonting annat rör sig Brock som en betydligt lättare fighter vilket gör att han kan applicera sin styrka på ett vettigt sätt....

När det gäller Pudde så lär han tveklöst vara farlig upp till den yttersta eliten, och med den styrkan så har han teoretiskt en chans mot vem som helst, ingen lär påstå att de "lätt" hanterar en så stor maskin. Dock är jag skeptisk till att han kommer vinna konsekvent mot de bästa mma fighterna i världen, han får gärna motbevisa mig dock...:)

DarcyGrahn 2010-02-03 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 4148815)
Vad räknar du som bra fysik? Har du brottats mot Jake Shields och vet att han är svag eller outhållig? Nick Diaz? Det är inte symmetrironden i AF det här, det är funktionsduglig fysik som gäller - och så länge du inte kört mot nån av dessa bör du ju inte uttala dig.

+1 Den som är störst är knappast heller starkast. Det har man sett efter varit insatt i styrkelyft och tyngdlyftning flera år.

Tror du Psirus denna killa bänkar 180kg+ och dessutom är grymt explosiv och atletisk? Eller är ett "fysiskt fenomen" så att säga? http://olympics.scmp.com/Images/Uplo...0823205854.jpg

eternallord 2010-02-03 11:27

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148637)
MW - Anderson Silva - knappast speciellt tekniskt begåvad

?! Han är en av de mest tekniska fighters som existerat i UFCs historia. Mycket möjligt den bästa P4P-strikern i UFC och BJJ-svartbälte under Nogueira-bröderna.

fiskebulle 2010-02-03 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Snafu (Inlägg 4148836)
Fedor ser fan snäll ut.

http://themmaspace.com/WordPress/wp-...ce%20cream.bmp

Doctor Snuggles 2010-02-03 11:51

Citat:

Ursprungligen postat av Jacksatan (Inlägg 4148806)
10-15 meter kan de vara snabbare på; längre än så är de chanslösa. 60 meter? Du hör väl själv hur det låter.

Ja, det var starten det handlade om, även om jag också läst ngt om 40m som jag reviderade til. De har ockå ett högt vertikalt hopp i klass med toppatleter i olika hoppgrenar. Poängen är att styrka är till stor del lika med explosivitet.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)