Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

delta_mats 2010-02-02 22:46

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148131)
Varför tränar inte alla fighters bara fys isåfall? Jag har också tränat kampsport i många år, visst kan styrka vara en avgörande faktor OM båda är ungefär på samma tekniska nivå. Däremot har jag läxat upp många som vart mycket starkare än mig pga av teknik, likväl som jag har blivit uppläxad av snubbar som jag vart märkbart starkare än. det jag vill säga är att påstå att fysiska överlägsenhet skulle spöa teknik är bara bull.

Brock till exempel skulle inte ha klarat sig långt om han inte hade en så pass bra brottningsbakgrund som han har.


Men du förstår tydligen inte hur galet stark Pudde är? Han har alltså hört till absoluta toppskiktet, eller snarare varit toppskiktet av världens starkaste man i många år. Jag vill påstå att är man tillräckligt överlägsen fysiskt sett så kan motståndare lira med vilka tekniker man än behagar, han kommer ändå få smisk.
I princip alla fighters tränar ju fys, men ofta har man en viktklass att hålla sig inom. Sedan ska ju styrkan kombineras med kondition, och såklart även teknikträning. Men det går inte att komma ifrån att en överlägsen styrka kan kompensera väldigt mycket.

tntballe 2010-02-02 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av psirus (Inlägg 4148131)
Varför tränar inte alla fighters bara fys isåfall? Jag har också tränat kampsport i många år, visst kan styrka vara en avgörande faktor OM båda är ungefär på samma tekniska nivå. Däremot har jag läxat upp många som vart mycket starkare än mig pga av teknik, likväl som jag har blivit uppläxad av snubbar som jag vart märkbart starkare än. det jag vill säga är att påstå att fysiska överlägsenhet skulle spöa teknik är bara bull.

Brock till exempel skulle inte ha klarat sig långt om han inte hade en så pass bra brottningsbakgrund som han har.

Säger inte att du har fel, men det skiljer en del på att möta nån starkare och möta en av världens starkaste. Där slag och sparkar trots dålig teknik kan ge dig en flygtur.

*edith* =/

Krampus 2010-02-02 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148184)
Men du förstår tydligen inte hur galet stark Pudde är? Han har alltså hört till absoluta toppskiktet, eller snarare varit toppskiktet av världens starkaste man i många år. Jag vill påstå att är man tillräckligt överlägsen fysiskt sett så kan motståndare lira med vilka tekniker man än behagar, han kommer ändå få smisk.
I princip alla fighters tränar ju fys, men ofta har man en viktklass att hålla sig inom. Sedan ska ju styrkan kombineras med kondition, och såklart även teknikträning. Men det går inte att komma ifrån att en överlägsen styrka kan kompensera väldigt mycket.

'

Du har fel. Storlek kan vara mycket begränsande också. Alla människor går att strypa och de flesta går att knocka. Hade han haft mer kampsport i sig hade det sett annorlunda ut. Styrka är bra, men för att han har varit världens starkaste man gör de kvaliteterna allena honom inte till världens bästa fighter. Eller ens i närheten..
Har du sett hans match? Fedor hade käkat honom..

Doctor Snuggles 2010-02-02 22:59

Plus på de två sista. Glömde förstås att nämna något av det mest uppenbara: Varför finns olika viktklasser om nu styrkan/storleken spelar mindre roll?
I fallet pudde mot Fedor så är det praktiskt talat som om han vore typ 2-3 viktklasser över honom, och då talar vi återigen inte bara inaktiv massa som i fallet Choi som fedor spöade med armbar (men hade ordentliga problem att manövrera honom - försökte sig på två stycken judo/höftkast men drattade bara bak med dövikten på sig :D).
Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före.

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148220)
'

Du har fel. Storlek kan vara mycket begränsande också. Alla människor går att strypa och de flesta går att knocka. Hade han haft mer kampsport i sig hade det sett annorlunda ut. Styrka är bra, men för att han har varit världens starkaste man gör de kvaliteterna allena honom inte till världens bästa fighter. Eller ens i närheten..
Har du sett hans match? Fedor hade käkat honom..

Man såg inte så mycket i matchen - pudde var övertänd och spelade lite fotboll och plåtslagare och sen var det över.
Har du ens läst de senaste inläggen? Det är ingen som säger att man blir världsbäst bara för att man är stark; men att det är en enorm fördel, större än de flesta anar, återigen så länge som man är explosiv och någorlunda kapabel.

Krampus 2010-02-02 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148239)
Man såg inte så mycket i matchen - pudde var övertänd och spelade lite fotboll och plåtslagare och sen var det över.
Har du ens läst de senaste inläggen? Det är ingen som säger att man blir världsbäst bara för att man är stark; men att det är en enorm fördel, större än de flesta anar, återigen så länge som man är explosiv och någorlunda kapabel.

Jo, Mats gör det.
Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148184)
Men du förstår tydligen inte hur galet stark Pudde är? Han har alltså hört till absoluta toppskiktet, eller snarare varit toppskiktet av världens starkaste man i många år. Jag vill påstå att är man tillräckligt överlägsen fysiskt sett så kan motståndare lira med vilka tekniker man än behagar, han kommer ändå få smisk.
I princip alla fighters tränar ju fys, men ofta har man en viktklass att hålla sig inom. Sedan ska ju styrkan kombineras med kondition, och såklart även teknikträning. Men det går inte att komma ifrån att en överlägsen styrka kan kompensera väldigt mycket.


Doctor Snuggles 2010-02-02 23:07

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148246)
Jo, Mats gör det.

Nja, han sade inget om nivån på tekniskt kunnande hos den starke individen.
Har personen i fråga knappt nån teknik alls, så hjälper ju styrkan föga. Han måste ju åtminstone kunna använda styrkan funktionellt, även om det kan se fult ut.

Kwon 2010-02-02 23:09

Fedor är bäst.

delta_mats 2010-02-02 23:11

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148246)
Jo, Mats gör det.

Jag skrev att är man tillräckligt fysiskt överlägsen. Med det påstår jag inte att Pudde skulle vinna över vilken fighter som helst.

Krampus 2010-02-02 23:15

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148260)
Nja, han sade inget om nivån på tekniskt kunnande hos den starke individen.
Har personen i fråga knappt nån teknik alls, så hjälper ju styrkan föga. Han måste ju åtminstone kunna använda styrkan funktionellt, även om det kan se fult ut.

Jo. Han säger att han kan bli världsbäst. (Dock med ordentlig mma-träning i detta inlägget).

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4147558)
Jag tror Pudde kan gå långt enbart på sin fysik och tjuriga psyke, med ordentlig MMA träning kan han helt klart bli en farlig motståndare även för de bästa fighters i världen.

Fast kollar man mellan raderna så är vi ändå alla rätt överens . Jag vill dock mena att Pudz enbart pga sin styrka är mycket långt ifrån någon världselit inom MMA.

Doctor Snuggles 2010-02-02 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148280)
Jo. Han säger att han kan bli världsbäst. (Dock med ordentlig mma-träning i detta inlägget).

Nu missade du vad jag menade.

Citat:

Fast kollar man mellan raderna så är vi ändå alla rätt överens . Jag vill dock mena att Pudz enbart pga sin styrka är mycket långt ifrån någon världselit inom MMA.
Det återstår att se, omöjligt att säga på vilken teknisk nivå han kommer att ligga inom ett par matcher. Blir mycket intressant att se honom mot en hyfsad brottare som hans nästa moståndare verkar vara.

eternallord 2010-02-02 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 4148231)
Plus på de två sista. Glömde förstås att nämna något av det mest uppenbara: Varför finns olika viktklasser om nu styrkan/storleken spelar mindre roll?
I fallet pudde mot Fedor så är det praktiskt talat som om han vore typ 2-3 viktklasser över honom, och då talar vi återigen inte bara inaktiv massa som i fallet Choi som fedor spöade med armbar (men hade ordentliga problem att manövrera honom - försökte sig på två stycken judo/höftkast men drattade bara bak med dövikten på sig :D).
Skulle fedor försöka en armbar på pudde så är risken att han skulle åka upp i luften och raskt ner några gånger med huvudet före.

Bortom mitt förstånd hur man kan göra den här sortens fullständigt befängda påståenden beträffande världens överlägset bästa HW och mycket troligt en av, om inte den bästa P4P-fightern någonsin... och en kille som gått en match, mot en sopa?

Fedor hade avslutat matchen inom minuten, sluta tramsa nu.

Krampus 2010-02-02 23:20

Citat:

Ursprungligen postat av delta_mats (Inlägg 4148268)
Jag skrev att är man tillräckligt fysiskt överlägsen. Med det påstår jag inte att Pudde skulle vinna över vilken fighter som helst.

Summerar man inläggen så ok då.
Han får säkert lite enkla matcher nu i början. Det är ju en kille man vill ska vinna. Det är ju faktiskt flera freaks som lärt sig bättre fighting under resans gång.

Kwon 2010-02-02 23:22

Fedor is a beast!

delta_mats 2010-02-02 23:22

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 4148280)
Jo. Han säger att han kan bli världsbäst. (Dock med ordentlig mma-träning i detta inlägget).



Fast kollar man mellan raderna så är vi ändå alla rätt överens . Jag vill dock mena att Pudz enbart pga sin styrka är mycket långt ifrån någon världselit inom MMA.


Ja han är långt ifrån världselit i dagsläget. Men pga hans storlek och styrka kan han faktiskt redan nu utgöra ett ordentligt motstånd för vem som helst, inklusive Fedor. Vi har ju sett förut världselit som fått spö pga att dom inte kunde hantera storleken och styrkan på motståndaren. Ta Bob Sapp som exempel.
Det ska i alla fall bli spännande att se hur Pudde utvecklas i fortsättningen.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:16.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)