Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

cero 2014-03-17 12:22

Ang Condits TDD:

Tror ni det hade hjälpt om han la på sig lite massa och flyttade upp till 185 där han får möta motstånd som är lite längre? Att ha medioker TDD-teknik, vara lång OCH spinkig är verkligen en usel kombination. Och det är främst nedtagningar mot benen han har problem med. Om inte så är han dömd till att vara en evig gatekeeper.

eternallord 2014-03-17 14:04

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6915110)
Förresten, säg att mma scoring var lite mer vettig, som typ enligt dessa kriterier:

10-9 nära rond
10-8 klar rond
10-7 dominant rond
10-6 kross (motsvarande 10-8 idag)

Hur skulle ni poängsatt Hendricks vs Lawler då?

Hendricks - Lawler

10 - 9
10 - 9
7 - 10
8 - 10
10 - 8

= 45 - 46

Något i den stilen. I min mening vann Robbie den här fighten, rond 3, 4 var inte ekvivalenta med rond 1, 2. Har bara sett den en gång dock så vem vet, kanske ändrar mig med en till genomkoll, men tvivlar på det.

eternallord 2014-03-17 14:08

Oh, by the way:

Tyrone Woodley får nästa titelchans och under tiden får Dong Hyun Kim möta Rory MacDonald och Robbie Lawler möta Nick Diaz, det hade varit mitt idealscenario :D

Agitator 2014-03-17 14:51

Oj, tvungen att regga ett konto här efter att surfat runt lite.

Såg matchen nyss och kände för att diskutera och hittade hit, sherdog är för rörigt upplägg.

Jag tyckte Condit verkligen inte levererade denna gala, visserligen var motståndet i toppklass så kanske inte är så konstigt. Men lite glad ändå att han förlora, han sitter alltid på en hög häst i mina ögon.

Sedan har vi huvudmatchen, alltså, lawler hade ju kunnat avsluta själv men valde hålla igen och konservera, och samma sak med hendricks, störde mig som fan på hur han avslutade matchen, han verkade ju ändå kunna slå en del mot slutet. Men troligen brände han ut sig för mycket sista slagen och valde att plocka ner honom.

Men kändes surt, hade velat se avslut stående som de kört hela tiden.

Dav0d 2014-03-17 14:53

Citat:

Ursprungligen postat av eternallord (Inlägg 6916423)
Hendricks - Lawler

10 - 9
10 - 9
7 - 10
8 - 10
10 - 8

= 45 - 46

Något i den stilen. I min mening vann Robbie den här fighten, rond 3, 4 var inte ekvivalenta med rond 1, 2. Har bara sett den en gång dock så vem vet, kanske ändrar mig med en till genomkoll, men tvivlar på det.

Yeapp, exakt så eternallord! Så synd att vi varken har det poängsystemet eller domare som skulle kunna hantera det...

Mjomja 2014-03-17 15:02

Jag tror inte Condits TDD är så dåligt, problemet är väl snarare att han fightas precis som han inte bryr sig fall han blir nedtagen.

cero 2014-03-17 16:27

Citat:

Ursprungligen postat av Agitator (Inlägg 6916485)
Oj, tvungen att regga ett konto här efter att surfat runt lite.

Såg matchen nyss och kände för att diskutera och hittade hit, sherdog är för rörigt upplägg.

Jag tyckte Condit verkligen inte levererade denna gala, visserligen var motståndet i toppklass så kanske inte är så konstigt. Men lite glad ändå att han förlora, han sitter alltid på en hög häst i mina ögon.

Sedan har vi huvudmatchen, alltså, lawler hade ju kunnat avsluta själv men valde hålla igen och konservera, och samma sak med hendricks, störde mig som fan på hur han avslutade matchen, han verkade ju ändå kunna slå en del mot slutet. Men troligen brände han ut sig för mycket sista slagen och valde att plocka ner honom.

Men kändes surt, hade velat se avslut stående som de kört hela tiden.

Välkommen. *hug* Sherdog är totalt värdelöst att diskutera på, så lägg inte ens ned en minut på att skriva något där.


Du får ha lite överseende för hur svårt det är att både avsluta och hålla ett högt tempo i 25 minuter. Det är en nästan för lång tid för MMA, speciellt om det är mycket brottning. Går man ut stenhårt för att avsluta och misslyckas så är det troligt att man istället förlorar hela matchen och det var ju mycket på spel. Sedan har både Hendricks och Lawler titaniumhakor. Den senare har bara blivit avslutad med KO en gång på 32 matcher, och den förstnämda aldrig.

Citat:

Ursprungligen postat av Mjomja (Inlägg 6916500)
Jag tror inte Condits TDD är så dåligt, problemet är väl snarare att han fightas precis som han inte bryr sig fall han blir nedtagen.

En kombination möjligtvis, men Carlos har inte bra TDD hur man än vänder och vrider på det. Det är därför han blir överkörd av elitbrottare. Han är nog den bästa fightern med dåligt TDD.

Många old-school fighters verkar inte ha fattat att ryggen är den absolut sämsta positionen i MMA. Carlos borde ha lagt ned mindre tid på offensiv BJJ och mer på brottning.

Citat:

Tyrone Woodley får nästa titelchans och under tiden får Dong Hyun Kim möta Rory MacDonald och Robbie Lawler möta Nick Diaz, det hade varit mitt idealscenario
Låter bra. Men Hector då?

Jeffplsgo 2014-03-17 16:34

http://mkerala.com/u/di/8OXU/mk.gif


http://www.mmaverse.com/wp-content/u.../07/lawler.gif

eternallord 2014-03-17 16:53

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6916640)
Låter bra. Men Hector då?

Det får bli Demian Maia per default, finns ingen annan ledig.

cero 2014-03-17 17:47

Citat:

10 - 9
10 - 9
7 - 10
8 - 10
10 - 8
Problemet med detta är att domarna får ännu mer tolkningsutrymme. Och så som det ser ut idag kommer det bara sluta med katastrof. Tror simpelheten i 10-9 vid en klar rond och 10-8 vid total överkörning är minst sämst.

Doctor Snuggles 2014-03-17 18:21

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6916735)
Problemet med detta är att domarna får ännu mer tolkningsutrymme. Och så som det ser ut idag kommer det bara sluta med katastrof. Tror simpelheten i 10-9 vid en klar rond och 10-8 vid total överkörning är minst sämst.

Det är nog så det kommer bli, då fler 10-8 är vad som diskuterats på deras årliga konferens.
Men problemet är inte bara tolkningsutrymme, utan praxis. Systemet liknar boxning för mycket, fast utan att ha klara regler för vad som är en 10-8 (i boxning är det en knockdown). Tycker att boxningsdomare inte borde få vara mma-domare, men det är nog inte troligt.

cero 2014-03-17 18:28

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6916775)
Det är nog så det kommer bli, då fler 10-8 är vad som diskuterats på deras årliga konferens.
Men problemet är inte bara tolkningsutrymme, utan praxis. Systemet liknar boxning för mycket, fast utan att ha klara regler för vad som är en 10-8 (i boxning är det en knockdown). Tycker att boxningsdomare inte borde få vara mma-domare, men det är nog inte troligt.

Men det är ju bara en disciplin, så det är precis som i brottning lätt att ge poäng för vissa specifika positioner osv. Vad ska motsvara en knockdown i MMA? Finns så otroligt många sätt att dominera en match på.

Och vad får man får poäng i boxning om man slår sönder sin motståndare men inte lyckas få en knockdown? 10-9?

Lol, en av de mest komiska matcherna någonsin. Först Lawlers ben som flyger runt över hela buren och sedan Manhoef som förvandlas till en stolpe av världens mest telegraferade högerhand.

cero 2014-03-17 18:44

https://pbs.twimg.com/media/Bi7vGbKCMAAVNpn.jpg

GSP har slutat cutta längd. Han är nu längre än 6"2 Arnold.

MMA Hour med GSP, Hendricks, Woodley, Alves och Herb Dean (kommer diskutera sina kontroversiella beslut troligtvis):

http://www.mmafighting.com/2014/3/17...-tyron-woodley

Doctor Snuggles 2014-03-17 20:01

Va fan, Ariel, att inte ställa herb den viktiga frågan - vad för slags slag kan stoppa en fight? Det var ju DET som var grejen i båda fighterna. Rondas lösa slag ur position och Baraos halvhårda slag som träffade mest på axeln och armen/handen.

Doctor Snuggles 2014-03-17 20:07

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6916782)
Men det är ju bara en disciplin, så det är precis som i brottning lätt att ge poäng för vissa specifika positioner osv. Vad ska motsvara en knockdown i MMA? Finns så otroligt många sätt att dominera en match på.

Och vad får man får poäng i boxning om man slår sönder sin motståndare men inte lyckas få en knockdown? 10-9?

.

Det är inte lätt, men precis därför måste man ha så tydliga regler man kan. De kan säkerligen bli mycket tydligare än vad de är nu.

Boxning: Ingen knockdown, då är det 10-9. En poäng dras av för varje knockdown. I de flesta (alla?) organisationer så stoppas fighten efter 3 knockdowns i samma rond.
Blir man sönderslagen så brukar man åka i backen, därför så funkar det oftast. Men visst är det inte heller perfekt, poängen är att reglerna är iaf tydliga.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)