Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Krampus 2014-01-07 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6810833)
Hur medioker till trots (?)

Ord ligger fint ligger, eller hur? :) fick jobba på den.

cero 2014-01-07 23:32

Citat:

Ronda har en mycket bredare arsenal än bara höftkast, det torde stå rätt uppenbart vid det här laget.
Missförstå mig inte, det har hon givetvis. Men judonedtagningar, som är en viktig del av hennes game, brukar vara ganska lama om man jämför med en fristilsbrottare på samma nivå.

Citat:

Ord ligger fint ligger, eller hur? fick jobba på den.
Hahaha mycket tjusigt.

Krampus 2014-01-07 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6810837)
Missförstå mig inte, det har hon givetvis. Men judonedtagningar, som är en viktig del av hennes game, brukar vara ganska lama om man jämför med en fristilsbrottare på samma nivå.

Hon kom trea i olympiska spelen. Ni seglar nu i mössan som bärs om nätterna.

cero 2014-01-07 23:37

Citat:

Ursprungligen postat av Krampus (Inlägg 6810840)
Hon kom trea i olympiska spelen. Ni seglar nu i mössan som bärs om nätterna.

:D

Mcmann fick silver och var väldigt nära att vinna guld. Hade ett rejält försprång, men motståndaren vände på matchen. Vem som är den bättre MMA-brottaren låter jag dock vara osagt.

Kinbote 2014-01-07 23:38

Citat:

Ursprungligen postat av Konvex (Inlägg 6810669)
Men alltså när man kollar odds så är ronda så pass stor favorit att jag blir osäker, med tanke på pengarna på spel så borde odds generellt sett vara nära sanningen. Fast kan ju vara så att bookers förutser att folk kommer betta mycket på ronda, inte så insatt i hur det funkar.

Statistiskt finns spelarens systematiska edge överlag hos den som är underdog, det är på favoriten de största pengarna hamnar och således också där bookmakern ger minst marginal. Dock är skillnaden inte så stor, och den betydligt högre volatiliteten som följer med högre odds tendearar att sudda ut den lilla fördel som ges.

Krampus 2014-01-07 23:44

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6810846)
Mcmann fick silver och var väldigt nära att vinna guld. Hade ett rejält försprång, men motståndaren vände på matchen. Vem som är den bättre MMA-brottaren låter jag dock vara osagt.

Och så skall de osagt vara. Men låt mig höja ett påpekande pekfinger i det fallet att nämnda fröken har till marken nedtagit allt tidigare motstånd som uppställts tidigare inför henne i denna blandningar av tvekamp, men den här lama teknik omnämnd. Bara säg'.

Krampus 2014-01-07 23:45

Bara säg' = just sayin'.

cero 2014-01-07 23:45

Citat:

Bara säg'.
Hahah, denna ska börja användas.

Men jag skrev ju som bekant i jämförelse. Fristilsbrottning är en mycket bättre grund för MMA än judo.

Doctor Snuggles 2014-01-07 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6810837)
Missförstå mig inte, det har hon givetvis. Men judonedtagningar, som är en viktig del av hennes game, brukar vara ganska lama om man jämför med en fristilsbrottare på samma nivå.

Judo är inte bara höftkast, vet du. ;)

Doctor Snuggles 2014-01-07 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6810864)
Hahah, denna ska börja användas.

Men jag skrev ju som bekant i jämförelse. Fristilsbrottning är en mycket bättre grund för MMA än judo.

Nja, det är svårt att säga. Vi har sett väldigt få judokas i mma i jämförelse. Särskilt judokas på hög nivå fortfarande i sin prime, eller/och med en stil som lätt överförs till mma (som Ronda uppenbarligen har).
Om du tänker att det fattas benattacker i Judo, så är det väl en hyffsat ny regel och det finns fortfarande i "riktig" Judo, och Ronda tog ju ner Miesha via ngn slags judo-single-leg (Krampus, vad heter tekniken?).
Judo har ju dessutom subbar, så beroende på skola och stil så kan de t.o.m. ha det förspänt vad gäller grappling för mma. Återigen, som Ronda är prov på (även om är på en annan nivå än de flesta andra i hennes division).

cero 2014-01-08 00:01

Ja, mycket av dynamiken försvinner om man inte tillåter benattacker. Blir ju en väldigt begränsad form av grappling, till skillnad från fristil. Men Ronda kanske började innan denna regeln? Subbarna är givetvis ett övertag, men som vi sett många gånger är de enklare att lägga till subförsvar än att förbättra sin brottning. Och i judo har man väl en väldigt begränsad tid på sig att få in en sub när man väl hamnat på marken?

Konvex 2014-01-08 00:03

Ja alltså judokas har övertag mot brottare när det gäller tdd och td känns det ofta som när man ser matcher mellan två med dom bakgrunderna. (tex Sexyama vs Shields)
Men jag tror också det är första gången Ronda möter någon som är i närheten av lika atletisk i buren... så vi får se hur det går.

Doctor Snuggles 2014-01-08 00:13

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6810897)
Ja, mycket av dynamiken försvinner om man inte tillåter benattacker. Blir ju en väldigt begränsad form av grappling, till skillnad från fristil. Men Ronda kanske började innan denna regeln? Subbarna är givetvis ett övertag, men som vi sett många gånger är de enklare att lägga till subförsvar än att förbättra sin brottning. Och i judo har man väl en väldigt begränsad tid på sig att få in en sub när man väl hamnat på marken?

Ronda la väl av i 2008 och regeln tillkom 2009 om jag förstått det rätt.
Ja, man har allt från 1 sekund till 30 sekunder beroende på domare att få till en sub, men det kan också vara en fördel iom att man verkligen måste vara superskicklig på att få till dem snabbt.

Många bra brottare i mma var ju också grecobrottare.
Lombard är ju ett bra exempel på en bra judogrund. Går ju inte att ta ner honom alls, typ.
Som sagt, vi har inte sett många toppjudokas i mma. Om jag förstått det rätt så verkar många från den sporten se ner på mma. Förhoppningsvis ändras det, för det vore coolt att se fler.

Krampus 2014-01-08 00:14

Alla tekniker som finns i judo utom några moderna tävlingsvarianter kommer från Japansk Ju-jutsu. Fotograb heter ko-uchi-ashi-dori. Nu är dock tävlingsjudon som grekisk-romersk för tillfället. Men det är Ronda Rousy vi pratar om här. Graden av mudderfucker för anses tämligen Chuck Morris.. Att hon skulle va körd mot en brottare per definition av stil är lite som att säga att Machida inte skulle kunna slå en krok för han kommer från Karate. Alla anpassar ju sig till MMA, förutom Kimbo Slice som verkade anpassa sig att studera canvasen.

Doctor Snuggles 2014-01-08 00:20

Chuck Morris är en bad mofo. Nästan lika hård som Chuck Norris. ;)


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)