Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Doctor Snuggles 2013-11-10 19:04

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 6725797)
Mark Kerr i så fall

Skulle han klara dagens dopingtester dock? :D

AronP 2013-11-10 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Petoria (Inlägg 6725797)
Mark Kerr i så fall

Han kommer inte ihåg.

Överlag känns det rätt så tunnsått. Couture kanske skulle kunna hanka sig fram. Gracie då?

Vilson 2013-11-10 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av AronP (Inlägg 6725843)
Han kommer inte ihåg.

Överlag känns det rätt så tunnsått. Couture kanske skulle kunna hanka sig fram. Gracie då?

Tror så gott som alla under 90-talets UFC hade fått råstryk idag om de haft den form och de skills de hade då. Gracie hade blivit mördad.

AronP 2013-11-10 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Vilson (Inlägg 6725866)
Tror så gott som alla under 90-talets UFC hade fått råstryk idag om de haft den form och de skills de hade då. Gracie hade blivit mördad.

Jo lite det jag tror också. Visar ju att sporten utvecklats en hel under sin korta livstid. Hade dom haft en chans mot lättare gubbar då? Kimo vs Pettis?

delta_mats 2013-11-10 20:10

Bas Rutten.

Doctor Snuggles 2013-11-10 20:16

Alltså UFC var ju egentligen sena till festen. Vale Tudo o dyl fanns ju innan och det fanns väl några hyffsat välrundade fighters. Pele, kanske.

Doctor Snuggles 2013-11-10 22:07

Är shootfighting fortfarande stort i Sverige? Kollade listan på matcher från shoot challenge 14 och det var en lång lista.

davve 2013-11-10 22:12

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 6726171)
Är shootfighting fortfarande stort i Sverige? Kollade listan på matcher från shoot challenge 14 och det var en lång lista.

Det är väl delvis ett krav att ha gått x antal shoot-matcher för att tävla i amatör mma tror jag, om jag inte minns helt fel.

Doctor Snuggles 2013-11-10 22:17

Citat:

Ursprungligen postat av davve (Inlägg 6726180)
Det är väl delvis ett krav att ha gått x antal shoot-matcher för att tävla i amatör mma tror jag, om jag inte minns helt fel.

Ok, så det är ngn slags amatör-amatör. :D
Lite lustigt dock att slag och knän tillåts stående. Blir ju inte särskilt stor skillnad.

Apropå det, ser lite mörkare ut än vad man kanske trott vad gäller hjärnskador i mma:
http://www.nj.com/sports/index.ssf/2...incart_m-rpt-1

"...Bernick says his 3-year-old study, which includes scanning the fighters' brains, tracking cognitive function and taking speech samples, is showing the brains of MMA fighters are deteriorating much the same as boxers."

cero 2013-11-11 06:49

Citat:

Ursprungligen postat av okeej (Inlägg 6725754)
Du borde ju börja jobba hos WADA då de skulle spara in en massa pengar och få fast en massa personer eftersom du kan se sånt.

Vitor gick väl på TRT redan när han mötte Silva och Jones. Knappast TRT som fått han att knocka 3 pers med headkicks på rad. Såfall vet man inte hur doping funkar.

Vitor använder verkligen maximalt med explosivitet för att avsluta sina motståndare, så det är klart att doping gör en enorm skillnad för någon som honom.

Vi vet ju sedan tidigare att han inte har några problem med att dopa sig, och kombinerar man det med TRT och hans plötsliga transformation så får man ett ganska självklart fall. Och om man tävlar i en sport utan ett riktigt antidopingsystem så får man ju skylla sig själv om man fifflar och sedan inte anses vara trovärdig. Just nu gömmer han ju sig i Brasilien för att ens få tävla, lol.

cero 2013-11-11 07:08

Citat:

[...]"is showing the brains of MMA fighters are deteriorating much the same as boxers"
Bra att det kommer ut mer information som bekräftar detta, men vi kan väl alla vara säkra på att MMA är lika farligt, om inte farligare än boxning beroende på hur de individuella matcherna ser ut.

Vad som skrämmer mig är hur okunniga folk inom kampsport är. De flesta average-joes som tränar tror att sparring är helt ofarligt så länge man inte blir slagen medvetslös. För att inte tala om alla idiotiska tränare. Jag kommer ihåg när jag som 14-åring var på skolbesök på en lokal boxningsklubb och fick, under tränarens tillsyn, prova på 100%-sparring mot mina vänner.

Citat:

Bernick says his 3-year-old study [...]
Fanns det någon sammanfattning av studien i länken? En jävla massa text, orkade inte titta på allt.

eternallord 2013-11-11 09:13

Sergio Pettis gör sin debut på UFC 167's facebook-prelims, ska bli intressant!

Doctor Snuggles 2013-11-11 21:54

Citat:

Ursprungligen postat av cero (Inlägg 6726516)
Bra att det kommer ut mer information som bekräftar detta, men vi kan väl alla vara säkra på att MMA är lika farligt, om inte farligare än boxning beroende på hur de individuella matcherna ser ut.

Vad som skrämmer mig är hur okunniga folk inom kampsport är. De flesta average-joes som tränar tror att sparring är helt ofarligt så länge man inte blir slagen medvetslös. För att inte tala om alla idiotiska tränare. Jag kommer ihåg när jag som 14-åring var på skolbesök på en lokal boxningsklubb och fick, under tränarens tillsyn, prova på 100%-sparring mot mina vänner.



Fanns det någon sammanfattning av studien i länken? En jävla massa text, orkade inte titta på allt.

http://www.neurology.org/cgi/content...tracts/S54.006

och
"The Ruvo Center study organized the fighters into groups based on how long they had been fighting. Results showed a relationship between a higher number of fights and lower brain volume developing as early as six years after beginning fighting regularly. But it was only after 12 years that many of symptoms of cognitive decline showed up in testing, suggesting a window when early damage can be identified."

"The implication is that changes are beginning in the brain that are detectable years before we get symptoms,” Bernick said. “If you can intervene before that point, you may be able to avert long term complications.”

Vet inte hur många fights/knockouts det handlar om inom spannet av 6 år dock.

okeej 2013-11-11 22:14

Pettis och Cain skadade :X

Och lol att Ronda förlora mot Miesha i första omgången av cover röstningen.

Dav0d 2013-11-11 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av okeej (Inlägg 6727328)
Pettis och Cain skadade :X

Och lol att Ronda förlora mot Miesha i första omgången av cover röstningen.

Säkert för att som mig har många blivit förvånade över vilken labil idiot bruden är på TUF :P


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)