Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ny MMA-tråd (varning för spoilers!) (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107588)

Nitrometan 2011-09-13 15:08

Hmmm. Dolce är söt eller mjuk på italienska, ibland även i överförd betydelse som bra eller skön. Kan även betyda godis eller liten kaka.

Sötsaksdiet?

Dolce far niente.

nmanradnävna 2011-09-13 15:10

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5285604)
Happ, Cormiers hand är tydligen bruten.
Jag förstår återigen inte varför fighters inte härdar skelettet mer, likt dem som krossar is och tegelsten med händerna.

Håller med, dom borde väl iaf ha tänkt på det. Dom har ju garanterat tänkt och gjort (iaf thai snubbar) härdat sina skenben och det är ju vetenskapligt bevisat att benet härdas genom att en massa små frakturer stärker... ja jag har inte så bra koll men nåt sånt... Kanske är lite för känsligt att pilla med sånt när det handlar om nävarna.. men nåt borde gå att göra. Big Foot's huvud borde dock registreras som dödligt vapen.

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5285608)
Fanns tydligen på megaupload eller dylikt förut. Som sagt är det säkert inget magiskt, mest bara strikt portionskontroll antar jag.

Kanske finns uppe då iofs! Vad jag än tycker om dietistgubbarna så är alltid intressant att läsa om det. Gracie snubbarna ska ju ha någon seriös diet där det handlar om att man ska "äta vissa saker med vissa saker" kanske finns uppe på någon sida..

krellik 2011-09-13 15:12

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5285604)
Happ, Cormiers hand är tydligen bruten.
Jag förstår återigen inte varför fighters inte härdar skelettet mer, likt dem som krossar is och tegelsten med händerna.

För att det suger, är smärtsamt och tråkigt. Oftast klarar man sig på en bra lindning så det sänker motivationen...

tntballe 2011-09-13 15:22

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5285604)
Happ, Cormiers hand är tydligen bruten.
Jag förstår återigen inte varför fighters inte härdar skelettet mer, likt dem som krossar is och tegelsten med händerna.

Jag tror nog dom är rejält härdade, men slagen landar i så dåliga vinklar att det går sönder ändå.

Doctor Snuggles 2011-09-13 15:26

Sure, men sen när är träning på elitnivå så värst rolig öht?
En fighters karriär är inte särskilt lång, verkar bara logiskt att försöka göra den så produktiv som möjligt, och slippa skador så långt som möjligt.
Men men, man är väl inte fighter om man inte känner sig oövervinnelig på ett sätt eller annat.

Nitrometan 2011-09-13 15:26

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 5285604)
Happ, Cormiers hand är tydligen bruten.
Jag förstår återigen inte varför fighters inte härdar skelettet mer, likt dem som krossar is och tegelsten med händerna.

Det hjälper inte. När man krossar saker med händerna måste man träffa i precis rätt vinkel, annars går handen sönder. Ibland går den sönder ändå.

Tittar man på gamla tiders "Prize Fighters" (på den tiden de slogs utan handskar) så gick de sönder. De flesta slog sönder sina händer många gånger. Det var anledningen till att matcherna blev så långa, när händern hade fått stryk en stund hade de svårt att knocka motståndaren.

Bättre att se till att linda händerna ordentligt, både på träning och match.

Doctor Snuggles 2011-09-13 15:27

Citat:

Ursprungligen postat av tntballe (Inlägg 5285654)
Jag tror nog dom är rejält härdade, men slagen landar i så dåliga vinklar att det går sönder ändå.

Bas Rutten har ju en teori angående detta: Att fighters lindar för hårt och ofta på träning (och med boxningshandskar) så de aldrig lär sig slå rätt, vilket ökar risken för skada på match.

Doctor Snuggles 2011-09-13 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan (Inlägg 5285661)
Det hjälper inte. När man krossar saker med händerna måste man träffa i precis rätt vinkel, annars går handen sönder. Ibland går den sönder ändå.

Tittar man på gamla tiders "Prize Fighters" (på den tiden de slogs utan handskar) så gick de sönder. De flesta slog sönder sina händer många gånger. Det var anledningen till att matcherna blev så långa, när händern hade fått stryk en stund hade de svårt att knocka motståndaren.

Bättre att se till att linda händerna ordentligt, både på träning och match.

Fast frågan är om bareknuckle-fighters tränade utan handskar också? D.v.s. slog på hårda underlag utan dem. Det är ju en klassisk kung-fu/shaolin grej t.ex; slå i grus och sådant.
Men visst, träffar man fel så gör man.

grondahl 2011-09-13 15:50

Legenden säger väl att man började boxas med handskar just för att skydda händerna.

krellik 2011-09-13 16:07

Visdommen från äldre karatemästare är att det går utmärkt att göra om sina händer till släggor gjorda för att slå sönder saker, men finmotorik som att tex skriva för hand blir svårt på äldre dagar.

Men jag tror absolut som proffsfighter att man borde ha med någon form av tänk kring starka tåliga händer i sin fysiska förberedelse. Sen är det rätt mycket som ska in i planeringen som mma fighter, lätt jättelätt att missa bitar.

Färssen 2011-09-13 18:37

Bröckan bänkar 600lbs och böjer 1000lbs enligt den här liraren. Runt 4.00-snåret.



Det betyder att Bröck är lika stark som Tank Abbott! Fascinerande!

Doctor Snuggles 2011-09-13 19:03

Tvivlar. Särskilt knäböjen (om vi inte snackar kvartsböj a la amerikans PL).
Har läst mer trovärdiga siffror på runt 500 lbs bänk och 700lbs knäböj.
I vilket fall så var detta sannolikt under tiden han var som störst i WWE. Han är knappast lika stark idag.
Inte för att det spelar någon roll. Hur stark han än är, så blev han outclinchad av Randy t.ex.
Han största styrka är snarare att han är bra i sidemount, delvis pga att han har så mycket massa på överkroppen.

Degpekka 2011-09-13 22:28

Jag förstår tanken men jag tror det är svårt att helt förebygga skador inom vilken elitidrott som helst. Ligger man på den nivån och pressar sig själv kommer skadorna att komma helt enkelt... Sen är det ju väldigt stor skillnad att slå bra teknisk med kraft på plattor på träningarna jämfört med att göra det mot en kropp i rörelse.

Doctor Snuggles 2011-09-14 14:23

http://christwire.org/2011/06/wrestl...-fecal-bandit/

Tricklew 2011-09-14 14:27

Finns en hel del underhållande läsning på den sidan.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:49.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)