Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kosttillskott (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Aspirin och hälsa (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240760)

King Grub 2020-06-03 11:49

Aspirin och hälsa
 
Citat:

Aims:

This study aimed to use an umbrella review methodology to capture the range of outcomes that were associated with low-dose aspirin and to systematically assess the credibility of this evidence.

Methods:

Aspirin is associated with several health outcomes, but the overall benefit/risk balance related to aspirin use is unclear. We searched three major databases up to 15 August 2019 for meta-analyses of observational studies and randomized controlled trials (RCTs) including low-dose aspirin compared to placebo or other treatments. Based on random-effects summary effect sizes, 95% prediction intervals, heterogeneity, small-study effects and excess significance, significant meta-analyses of observational studies were classified from convincing (class I) to weak (class IV). For meta-analyses of RCTs, outcomes with random effects P-value < .005 and a moderate/high GRADE assessment, were classified as strong evidence. From 6802 hits, 67 meta-analyses (156 outcomes) were eligible.

Results:

Observational data showed highly suggestive evidence for aspirin use and increased risk of upper gastrointestinal bleeding (RR = 2.28, 95% CI: 1.97-2.64). In RCTs of low-dose aspirin, we observed strong evidence for lower risk of CVD in people without CVD (RR = 0.83; 95% CI: 0.79-0.87) and in general population (RR = 0.83; 95% CI: 0.79-0.89), higher risk of major gastrointestinal (RR = 1.47; 95% CI: 1.26-1.72) and intracranial bleeding (RR = 1.34; 95% CI: 1.18-1.53), and of major bleedings in people without CVD (RR = 1.62; 95% CI: 1.26-2.08).

Conclusion:

Compared to other active medications, low-dose aspirin had strong evidence for lower risk of bleeding, but also lower comparative efficacy. Low-dose aspirin significantly lowers CVD risk and increases risk of bleeding. Evidence for multiple other health outcomes is limited.
Br J Clin Pharmacol. 2020 Jun 2. Effect of Low-Dose Aspirin on Health Outcomes: An Umbrella Review of Systematic Reviews and Meta-Analyses,

exevision 2020-06-03 16:02

Hur kommer det sig att låga doser minskar blödningsrisken?

Minns jag rätt att det tidigare varit prat om att Aspirin/Acetylsalicylsyra istället ökade blödningsrisken?

Langster 2020-06-03 18:05

Citat:

Ursprungligen postat av exevision (Inlägg 8133820)
Hur kommer det sig att låga doser minskar blödningsrisken?

Minns jag rätt att det tidigare varit prat om att Aspirin/Acetylsalicylsyra istället ökade blödningsrisken?

Lägre blödningsrisk relativt andra mediciner. Inte lägre blödningsrisk generellt, står klart och tydligt att blödningsrisken ökar.

PKtarzan 2020-06-03 19:05

Aspirin är väl ett Amerikanskt märke på ett smärtstillande preparat? Vad på svenska marknanden skulle vara dess motsvarighet? För paracetamol är väl inte den aktiva substansen i Aspirin om jag minns rätt

Brofessorn 2020-06-03 19:13

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 8133893)
Aspirin är väl ett Amerikanskt märke på ett smärtstillande preparat? Vad på svenska marknanden skulle vara dess motsvarighet? För paracetamol är väl inte den aktiva substansen i Aspirin om jag minns rätt

Acetylsalicylsyra.
Finns väl i typ Treo med massa annat tjafs, finns kanske rent också.

Langster 2020-06-03 19:29

Citat:

Ursprungligen postat av Brofessorn (Inlägg 8133899)
Acetylsalicylsyra.
Finns väl i typ Treo med massa annat tjafs, finns kanske rent också.

Magnecyl, en klassiker som inte riktigt funkar mot huvudvärk, men nästan :)

exevision 2020-06-03 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8133864)
Lägre blödningsrisk relativt andra mediciner. Inte lägre blödningsrisk generellt, står klart och tydligt att blödningsrisken ökar.

Vet vi vilka de andra medicinerna var?

Brofessorn 2020-06-03 19:40

Finns Acetylsalicylsyra ABECE på Apotek Hjärtat bl.a. utan några andra verksamma ämnen. 25000 mg för 59 kr.

King Grub 2020-06-03 19:42

Aspririn finns som varumärke i Sverige också.

Langster 2020-06-03 20:23

Citat:

Ursprungligen postat av exevision (Inlägg 8133904)
Vet vi vilka de andra medicinerna var?

Det står inte i den här texten, men jag antar att det handlar om andra blodförtunnande mediciner.

Baskagge 2020-06-03 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av PKtarzan (Inlägg 8133893)
Aspirin är väl ett Amerikanskt märke på ett smärtstillande preparat? Vad på svenska marknanden skulle vara dess motsvarighet? För paracetamol är väl inte den aktiva substansen i Aspirin om jag minns rätt

Trombyl 75 mg är väl det som brukar användas i gamla svedala.

Hanse 2020-06-04 18:56

Läste om någon läkare som tar en Aspirin om dagen för att minska risken för hjärtinfarkt och blodproppar.

Ett Orm 2020-06-04 22:19

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8133902)
Magnecyl, en klassiker som inte riktigt funkar mot huvudvärk, men nästan :)

Tycker det är klart bäst mot just det. Inte världens lättaste att jämföra iofs, men det är vad jag fått för mig.

40plus 2020-06-05 06:54

Citat:

Ursprungligen postat av Ett Orm (Inlägg 8134185)
Tycker det är klart bäst mot just det. Inte världens lättaste att jämföra iofs, men det är vad jag fått för mig.

Absolut. Treo (Acetylsalisylsyra + koffein) är helt överlägset mot huvudvärk. Ipren och alvedon är inte lika bra.

Langster 2020-06-05 07:33

Citat:

Ursprungligen postat av 40plus (Inlägg 8134203)
Absolut. Treo (Acetylsalisylsyra + koffein) är helt överlägset mot huvudvärk. Ipren och alvedon är inte lika bra.

Hemligheten är att ta både Ipren och Alvedon samtidigt. Det funkar alltid för mig.
Nu var det dock längesen jag provade acetylsalisylsyra, men koffein i sig kan också vara effektivt mot huvudvärk... vet inte vilket av ämnena i t.ex Treo som faktiskt är effektivt, eller så har de en verklig synergistisk effekt kanske.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)