Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlande/aktiva (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Eulalia provar på det här med styrkelyft (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532)

eulalia 2015-01-20 22:19

Tisdag = Rygg, explosiva bänkpressar och marklyft! (Elixir)

Sälrodd, bänkgrepp (remmar) 40kg 6st, 50kg 6st, 60kg 3x6st
Långsamma stångsänkningar 10kg? 3x6st
Chins 6st
Bänkpress med stopp, explosivt upp! 40kg 4st, 45kg 4st, 50kg 3x4st
Marklyft, smal stil, explosivt! 60kg 4st, 80kg 4st, 90kg 3x3st

Idag hade jag riktigt kul på gymmet, precis så som det ska vara att träna;).

bighulken 2015-01-21 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 7251144)
Tisdag = Rygg, explosiva bänkpressar och marklyft! (Elixir)

Sälrodd, bänkgrepp (remmar) 40kg 6st, 50kg 6st, 60kg 3x6st
Långsamma stångsänkningar 10kg? 3x6st
Chins 6st
Bänkpress med stopp, explosivt upp! 40kg 4st, 45kg 4st, 50kg 3x4st
Marklyft, smal stil, explosivt! 60kg 4st, 80kg 4st, 90kg 3x3st

Idag hade jag riktigt kul på gymmet, precis så som det ska vara att träna;).

roligt ska det vara (ibland)......hi hi hi.....
Men som vanligt i livet, så är det som med sinuskurvorna, det går upp och sedan ned och upp.

Du kämpar på, roligt att se/läsa.
Själv så har jag fått en dipp, efter 2014 års tävlande. Sen är det annat i livet som ligger på prio just nu också.

Men ladda på nu till helgen för SM, och framförallt(ha roligt).......inte ta så allvarligt på saker å ting, bara glida med å njuta.........Med vänlig hälsning/

eulalia 2015-01-21 21:39

Hej kompis! Även om det är gråa regnmoln på himlen så kommer det alltid en dag då solen börjar skina igen;). Jag har också lite svaj på välmåendet, och lyckas jag tänka positivt om SM-tävlingen ena dagen så kan längtan efter att tävla vara som bortblåst nästa dag. Det är väl bara att acceptera att läget är som det är just nu och försöka att skaka av sig alla krav på prestation. På serietävlingen i Täby lyckades jag med just detta och jag hade faktiskt roligt och kände ett litet sug efter att få gå in på flaket inför varje lyft. Vad jag sedan lyfte för vikt spelade mindre roll utan det var känslan och lyftarglädjen jag var ute efter. Jag tror att det kan vara en god taktik att söka efter samma känsla även denna gång.

Jag kände mig så tacksam efter gårdagens träningspass. Sedan jag flyttade till Nyköping så har inte haft så stort socialt nätverk att stödja mig mot men jag lyckades hitta en riktigt bra träningskamrat och samtidigt en god vän på gymmet (var annars*rolleyes*). Jag kan nog utan att överdriva säga att vi har haft riktigt kul tillsammans på gymmet och känslan då man har gått hem efter träningarna har varit bra, även dom dagarna då lyftningen gått dåligt så har man iaf haft trevligt sällskap. Nu har jag dock bestämt mig för att flytta tillbaka till Katrineholm igen. Jag hoppas att det är ett bra beslut som kan hjälpa mig att må bättre igen, men träningarna tillsammans med min goa träningskamrat kommer ju då givetvis att bli färre till antalet vilket känns lite trist. Vi har iaf bestämt oss för att vårat sista "ryck" tillsammans ska bli vårat allra bästa och jag ska lämna gymmet med flaggan i topp!

Idag gled jag ned till gymmet för att stärka det mentala igen.

Onsdag = Yoga, 60min.

eulalia 2015-01-23 21:08

Fredag = Bänktröja! (KAK)

Knäböj, teknik med studs 50kg 5st, 70kg 5x3st
Bänkpress med stopp 50kg 3st, 60kg 3st, 65kg 3st
Bänkpress med tröja 110kg 5kl 1st, 120kg 3kl 1st, 125kg 2kl 1st, 1kl 2xFail
Marklyft, smal stil, explosivt 60kg 4st, 80kg 5x3st

Jag är lite förvånad att jag inte klarade bänkpressarna mot 1kloss idag för det kändes faktiskt rätt bra från början. Jaja, det är inte idag som det är tävling så det är bara att försöka borsta av sig;).

eulalia 2015-01-25 20:40

Söndag = Mysträning! (KAK)

Knäböj, sumostil och hög stång 50kg 4st, 60kg 3st, (Bälte på)70kg 3x2st
Bänkpress med stopp 40kg 3st, 45kg 3st, 50kg 3st, 55kg 3x3st
Marklyft, sumostil 50kg 5st, 60kg 4st, (Bälte på)70kg 3st, 80kg 3x2st

Lätta och fina lyft idag:)

eulalia 2015-01-28 05:36

Tisdag = Lätt SL! (Elixir)

Knäböj, sumostil 40kg 3st, 50kg 3st, (Bälte) 60kg 3x2st
Bänkpress med stopp 40kg 3st, 45kg 3st, 50kg 3x2st
Marklyft, sumostil 50kg 3st, 60kg 3st, (Bälte)70kg 3x2st

eulalia 2015-01-28 19:43

Onsdag = Yoga, 60min.

Jag tog det lite lugnare än vanligt med dom extrema rörelserna så det inte blev lika mycket stretch och töj i musklerna inför tävlingen.

Idag höll jag på att sätta SM deltagandet på spel genom att vara stressad och oförsiktig på jobbet. Jag stod på en stege och skulle skala bort höljet med en kniv, längs efter på en gammal, hård elkabel. Givetvis håller jag emot med handen bakom men tänker att det går säker bra, bara jag är försiktig. Jag hade tur, jag skar ett 5cm långt spår i handen men det blev bara ytligt. Sååååå idiotiskt:smash:

bighulken 2015-01-28 21:08

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 7259206)
Onsdag = Yoga, 60min.

Jag tog det lite lugnare än vanligt med dom extrema rörelserna så det inte blev lika mycket stretch och töj i musklerna inför tävlingen.

Idag höll jag på att sätta SM deltagandet på spel genom att vara stressad och oförsiktig på jobbet. Jag stod på en stege och skulle skala bort höljet med en kniv, längs efter på en gammal, hård elkabel. Givetvis håller jag emot med handen bakom men tänker att det går säker bra, bara jag är försiktig. Jag hade tur, jag skar ett 5cm långt spår i handen men det blev bara ytligt. Sååååå idiotiskt:smash:

Huuuga!!.........akta sig nu.......Med vänlig hälsning/

eulalia 2015-01-30 19:45

Ja, då var min SM debut i utrustat SL över, tyvärr med 3 icke godkända böjar i bagaget. Jag är väldigt fundersam över vad som gick snett. På uppvärmningen kändes det riktigt bra men väl ute på tävlingsflaket hade jag ingen balans eller stabilitet alls i lyften. Två personer som jag talade med efteråt påpekade att jag höll stången jättehögt, själv har jag ingen aning??? Får studera lyften i efterhand och försöka avgöra om det kan ha spelat in i vinglet på lyften. Dessutom glömde jag tex att spänna till magen före första lyftet och allting vek ihop sig i botten. Jag kände mig inte nervös, snarare lugn som en filbunke men taggade inte till på samma sätt som jag vanligvis brukar kunna göra. Jag är missnöjd som fan, men jag ska försöka lära mig någonting av detta istället för att ge upp.

Agitator 2015-01-30 21:25

Syntes du alltså i dagens sm sändning? Vilken tidpunkt ser man dig?

eulalia 2015-02-01 22:51

Hej Agitator! Jag vete tusan hur det fungerade med dom där webbsändningarna. Mina knäböjar gick att se för dom som kikade på sändningen direkt, men då jag själv skulle granska mina lyft i efterhand så fanns dom inte med i sändningen? Jag ska se om jag inte kan lyckas med att lägga upp en litet klipp på min sista "vingel-böj" men ikväll är jag tyvärr alldeles för trött;).

Söndag = SM i bänkpress! (Örebro)

Invägning: 78,05kg

Lyft 1: 125kg Bom

Tappade balansen på stången innan jag fått startsignal och tiden drog iväg innan jag fick pressa mitt lyft. Detta med att ligga ihopknycklad i brygga länge sög en hel del energi så jag tror att detta var en stor anledning till att jag bommade ingången.

Lyft 2: 125kg Godkänt 2-1

Det kändes som att det gick lite segt och tungt.

Lyft 3: 135kg Bom

Vi gjorde en chansning på silverpengen men det höll inte. Vi provade att dra ned tröjan lite frampå och lyftet kändes rätt bra på vägen ned men i närheten av bottenläget styrde stången ned mot magen istället.

En sammanfattning av denna dag kan nog vara att just nu är jag själv mitt största hinder för att bli bra/bättre på denna sport, jag mådde fan inte bra idag och med huvudet uppkört så pass mycket i anus så som jag hade idag så lyfte jag ju faktiskt rätt bra. Jag måste hitta tillbaka mitt gamla jag igen och börja känna glädje då jag ska lyfta.

Gnistan 2015-02-02 11:49

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 7263645)
Hej Agitator! Jag vete tusan hur det fungerade med dom där webbsändningarna. Mina knäböjar gick att se för dom som kikade på sändningen direkt, men då jag själv skulle granska mina lyft i efterhand så fanns dom inte med i sändningen? Jag ska se om jag inte kan lyckas med att lägga upp en litet klipp på min sista "vingel-böj" men ikväll är jag tyvärr alldeles för trött;).

Söndag = SM i bänkpress! (Örebro)

Invägning: 78,05kg

Lyft 1: 125kg Bom

Tappade balansen på stången innan jag fått startsignal och tiden drog iväg innan jag fick pressa mitt lyft. Detta med att ligga ihopknycklad i brygga länge sög en hel del energi så jag tror att detta var en stor anledning till att jag bommade ingången.

Lyft 2: 125kg Godkänt 2-1

Det kändes som att det gick lite segt och tungt.

Lyft 3: 135kg Bom

Vi gjorde en chansning på silverpengen men det höll inte. Vi provade att dra ned tröjan lite frampå och lyftet kändes rätt bra på vägen ned men i närheten av bottenläget styrde stången ned mot magen istället.

En sammanfattning av denna dag kan nog vara att just nu är jag själv mitt största hinder för att bli bra/bättre på denna sport, jag mådde fan inte bra idag och med huvudet uppkört så pass mycket i anus så som jag hade idag så lyfte jag ju faktiskt rätt bra. Jag måste hitta tillbaka mitt gamla jag igen och börja känna glädje då jag ska lyfta.

Hej på dig
Tråkigt att det inte gick hela vägen på tävlingen.
Men bara att komma igen. Många gånger har det hänt mig med att tävlandet gått åt skogen. En gång på ett EM i England gick det riktigt illa. 35 kilo mindre än jag var god för.
Sköt om dig och kör på så blir det fint till slut skall du se.
MVH
Gnistan

Agitator 2015-02-02 12:15

Tittade på livesändningen en del på jobbet under arbetet. Men blev mest marklyftsmomenten jag såg.

Alltid kul att se aktiva dela med sig av sina klipp och tävlingserfarenheter. Så om du hittar klipp eller har så är det alltid kul att få se.

bighulken 2015-02-02 15:37

Bra kämpat....
Du fick (ett) lyft godkänt i alla fall, och det var det inte alla, som fick!!

Bara bryta ihop å komma igen......hi hi hi......Med vänlig hälsning/

eulalia 2015-02-03 18:45

Citat:

Hej på dig
Tråkigt att det inte gick hela vägen på tävlingen.
Men bara att komma igen. Många gånger har det hänt mig med att tävlandet gått åt skogen. En gång på ett EM i England gick det riktigt illa. 35 kilo mindre än jag var god för.
Sköt om dig och kör på så blir det fint till slut skall du se.
MVH
Gnistan
Hej Gnistan! Japp, så är det ibland. Jag försöker att intala mig själv att dom enda tävlingarna som är fullständigt misslyckade är dom där man inte försöker att lära sig någonting av misstagen;). Jag tänker på dom som skyller på domare eller utrustning, man måste våga vara självkritisk och rannsaka sig själv i sin strävan efter att bli bättre.

Vad var det som hände då du lyfte 35kg under din kapacitet, det är ju rätt mycket. Jag vet att jag gjorde en sådan tokblunder då jag simmade, jag gjorde mitt livs sämsta lopp på årets viktigaste tävling. Jag skulle simma 400m medley och var i god form, men då jag hoppade i vattnet var jag förmodligen så spänd i kroppen att jag drog på mig mjölksyra redan efter första 50 metrarna, det funkar liksom inte då man har 350m kvar att simma. Min diagnos efteråt var att det var nerverna som inte höll, men det var nog enda tillfället som det hände under hela min simmarkarriär.

Citat:

Tittade på livesändningen en del på jobbet under arbetet. Men blev mest marklyftsmomenten jag såg.

Alltid kul att se aktiva dela med sig av sina klipp och tävlingserfarenheter. Så om du hittar klipp eller har så är det alltid kul att få se.
Hej Agitator. Tyvärr inget böjklipp men någon lyckades filma mitt 2:a lyft i bänkpress på 125kg.

http://instagram.com/p/yjc0x3jepP/?modal=true

Citat:

Bra kämpat....
Du fick (ett) lyft godkänt i alla fall, och det var det inte alla, som fick!!

Bara bryta ihop å komma igen......hi hi hi......Med vänlig hälsning/
Hahaha, ja jag får väl göra det. Jag ÄR verkligen sjukt missnöjd men det beror nog mest på min insats i styrkelyftet. Att bänken gick lite knaggligt var inte alldeles oväntat, det kändes precis som det gjort på träningarna senaste tiden, ingen skillnad typ. Där ska jag i framtiden jobba mer med dragningar av tröjan för att kunna nyttja mer spänst i materialet. Nu är tröjan inte spänd åt något håll alls men med nya dragningar så kommer det förmodligen nya svårigheter och motstånd som man måste lära sig att parera/hantera.


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)