Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Tävlande/aktiva (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Eulalia provar på det här med styrkelyft (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190532)

eulalia 2014-12-16 21:46

Tisdag = Teknikböj och Dräktmark! (Elixir)

Knäböj "tävlingsstil" (teknik med liten studs) 55kg 10x3st
Sälrodd, bänkgrepp med stopp (Remmar) 40kg 10st, 45kg 10st, 50kg 10st, 55kg 10st
Marklyft, sumostil 60kg 4st, 80kg 3st, 85kg 3st, 90kg 3st, 95kg 3st, 100kg 3st
Marklyft (Dräkt NXG, Bälte) 120kg 1st, 125kg 1st, 130kg 1st, 135kg 1st

Jag var ytterst tveksam till att jag skulle testa dräkten idag, särskilt då marklyften raw kändes så tunga och jobbiga. Jag drog iaf på mig dräkten (hade kvar tightsen under) och tänkte att man kan väl träna teknik även med utrustning, dessutom var det ett tag sedan jag tränade tyngre marklyft. Tacksamt nog så kändes lyften riktigt bra och tekniken stämde med dräkten på.

eulalia 2014-12-20 09:39

Onsdag och Torsdag = Steg 1 utbildning, Täby!

Fredag = Skinkpressen!

Okej, då var det återigen dags för gymmets årliga prestige batalj i bänkpress. I år var vi 4 damer som deltog av totalt 25st. Bästa dam enligt poäng blev en av klubbens nyförvärv inför kommande år. Själv blev jag 2a och är rätt nöjd med min insats. Jag har inte direkt tränat för klassisk bänkpress utan bara med tröja på slutet. Tangerat tävlings PB med 77,5kg och 3 godkända lyft kändes helt okej.

eulalia 2014-12-21 13:31

Lördag = Power night, Flen!

From nästa år så har våran SL klubb fått ett tillskott av flera tjejer från Flen armfighters. Ikväll hade dom ett eget arrangemang med armbrytning och filmteamet från svett och etikett var samtidigt där och gjorde inspelning. Därefter var det ett litet kraftmätnings jippo med rollig thunder, knäböj och kronlyft. Några från klubben, inkl jag själv åkte dit för att assistera i knäböjs momentet, sedan råkade jag ställa upp i dom andra grenarna.

Rolling thunder:

Jag fick upp 30, 35 och slutligen 40kg, sedan tog det stopp, hehe.

Kronlyft:

100, 110, 120, 130, 140, 150, 160, 170kg fick jag med mig, 180 satt fast i backen.

eulalia 2014-12-21 21:02

Söndag = Lätt böj och bänk! (KAK)

Boxböj, hög bänk 40kg 5st, 50kg 5st, 60kg 5x5st
Smalbänk 40kg 5st, 50kg 5st, 55kg 4,4st
Kloss-kedje-kaos-bänk, några set...
Långsamma hantelsänkningar 5kg 3x10st
Utåt och inåtrotationer 1pl 3x15st
Triceps pressar med rep, explosivt 20kg 3x10st
Hantellyft framåt 5kg 3x10st

Stretching av ben och rumpa

Usch, jag känner mig hängig och inte riktigt kry.

eulalia 2014-12-26 15:08

Fredag = Bänktröja! (KAK)

Bänkpress 40kg 3st, 50kg 3st, 60kg 1st, 65kg 1st
Bänkpress med tröja 80kg 5kl 2st, 95kg 4kl 2st, 105kg 3kl 1st, 2kl 1st, 115kg 2kl lv, 1kl lv

Idag fick jag chansen att prova en s.Katana low cut i storlek 42 så jag tog tillfället i akt trots att jag fortfarande kände mig krasslig efter julledighetens mansförkylning. Jag ville främst jämföra hur lyften känns med kragens tryck över bröstet jämfört med hur min egen tröja i storlek 40 brukar kännas och vara placerad. Det kändes inte så tokigt faktiskt och på dom sista lyften spännde vi tröjan lite extra men då kom jag inte riktigt ned till bröstet. Jag borde laborera lite mer med dragningar på min egen tröja är slutsatsen efter dagens pass.

eulalia 2014-12-27 17:19

Lördag = Axlar/Rygg! (KAK)

Utåt och inåtrotationer för axlar 1pl 3x15st s.set med/
Framåtlutande sidolyft med hantlar 5kg 10st, 6kg 10st, 7kg 10st, 8kg 10st, 9kg 10st
Facepulls med rep 30kg 5x10st
Hantellyft framåt 5kg 2x10st s.set med/
Hantelsänkningar, långsamma 5kg 2x10st
Ryggflyes i maskin 5pl 3x10st

Man blir ju knäpp av att vara ledig och inte ha någon vettig sysselsättning. Lite gymträning för dom mindre muskelgrupperna så man inte blir så flåsig kan då kännas gött.

bighulken 2014-12-27 18:16

ha ha ha,,, vad jag garvade när jag läste detta!!!Man blir ju knäpp av att vara ledig och inte ha någon vettig sysselsättning.
Jovars, det sliter mentalt det!!!.....att inte få göra av med energi hela tiden.

Skönt att då ha gymet/klubben, där man kan få avreagera sig.......;-).

Ha en god fortsättning nu....Med vänlig hälsning/

eulalia 2014-12-29 21:22

Jorå bighulken, det där gymmet har räddat mig många gånger;). Jag har lite svårt bara att sätta gränsen för hur ofta man får vara där och avreagera sig.

Söndag = Dräktböj och smalbänk! (KAK)

Knäböj, sumostil/hög stång 50kg 3st, 60kg 3st, 70kg 3st, 80kg 3st, (Bälte på)90kg 3st, 95kg 2st, 100kg 1st
Knäböj (Dräkt: S.Centurion, Bälte) 110kg 2st, (Lindor på) 150kg 1st, 160kg 1st, 170kg Fail, 1st:)
Smalbänk 50kg 3st, 55kg 3st, 60kg 3st, 65kg 3st, 70kg Fail, 1st
Raka marklyft stående på bänk 60kg 4st, 70kg 5x3st

Jag fick för mig att testa min S.Centurion igen (dvs den som alltid har varit så tight att den inte har gått att röra sig i). Jag har passat på att låna ut den under tiden jag har tränat med min NXG-dräkt och nu när jag fått tillbaka den så passade den mycket bättre trots att jag har lagt på mig ett par kg, det tog bara 20min att kränga på sig eländet. Den första böjen på 150kg kan kanske ha varit nere på godkänt djup men resterande lyft var nog lite gränsfall på snåla då det gäller djupet. Den sista på 170kg var nytt PB men det gick långsamt, var skakigt och osäkert på vägen ned, typ stoppböj. Jag tror att det är mer lämpligt för mig att nöta tekniskt bra lyft med riktigt rejält djup, men på kanske 150-160kg istället.

Annars hade jag en riktigt jobbig dag mentalt, jag var sur och eländig och det var egentligen ett under att jag inte blev utkastad från gymmet med huvudet före:banned. Jag kanske hellre borde avstå att åka dit då jag mår skit istället för att förpesta stämningen för dom som har åkt dit för att ha roligt?! Det kanske är glömt om 100 år, det händer ju trots allt inte så ofta att jag tappar humöret fullständigt;).

eulalia 2014-12-29 21:28

Neeeej! Yogapasset var inställt. Mitt ruttna humör hade behövt lite österländsk spirit idag;)

Måndag = Rygg och Biceps! (Elixir)

Sälrodd, bänkgrepp (remmar) 40kg 6st, 50kg 6st, 60kg 3x6st
Latsdrag (remmar) 50kg 6st, 60kg 6st, 70kg 3x6st
Hantelrodd, strikta (remmar) 25kg 3x6st/arm
"Rulldåren" 3x10st s.set med/
Biceps, enarms konc.curls 8kg 12st, 9kg 2x8st

z_bumbi 2014-12-29 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 7230619)
Neeeej! Yogapasset var inställt. Mitt ruttna humör hade behövt lite österländsk spirit idag;)

Centrera
Hitta fokus
Ta 20 djupa andetag
Gå ut i vedboden och slå sönder något med en yxa
Funkar nästan varje gång.

eulalia 2014-12-30 19:18

Hehe, det där mantrat borde jag repetera in så jag kan det utantill vid behov;). Jag har tyvärr ingen vedbod nära till hands längre då jag bor här nere i södern men jag får väl sparka sönder en cykel i förrådet eller något liknande.

Tisdag = Teknikböj och Dräktmark! (KAK)

Knäböj, tävlingsstil, teknik med liten studs 50kg 4st, 55kg 4st, 60kg 7x4st
Marklyft, sumostil 50kg 4st, 70kg 4st, 90kg 3st, (Bälte på)100kg 3x3st
Marklyft (Dräkt NXG, Bälte) 130kg 1st, 140kg 1st, 150kg 1st
Goodmornings 50kg 3x10st

Jag är nöjd med tekniken på både böjarna och marklyften med dräkt, raw känns som vanligt lite si sådär.

bighulken 2014-12-30 20:49

Gött vare här........;-).

Nå, hur tycker du det gått detta år då(2014)?

Har du fått ut något av året?

Inte bara styrka, jag menar erfarenhet, teknik, rutin, mm.......?????

Hur ser nästa år ut då?.......he he he ,,, vem vet det, man jag menar, hur har du tänkt?

Ha det, å bästa nya året på dig.......Med vänlig hälsning/

PS: Personligen skulle jag vilja åka iväg till Amazonas och gräva Guld, och bli rik på både erfarenheter av denna sida av jordklotet och på Guld.......hi hi hi....

eulalia 2015-01-01 23:20

Onsdag = Yoga 40min hemma i vardagsrummet efter bästa förmåga och eget huvud.

Hej bighulken och gott nytt år på dig!

Det gångna året 2014 har för min del rent ut sagt varit en mardröm. Jag kan inte gå in på detaljer men en mitt livs största rädslor och farhågor besannades och dessutom förlorade jag min älskade bror cancer. I den här vevan skulle jag försöka lära mig ett helt nytt jobb och jag flyttade till en helt ny stad där jag inte kände en människa. Är det någon gång i livet man verkligen behöver vänner och socialt umgänge så är det när man mår som sämst. Så här med facit i hand så klarade jag mig fram till hösten men då kraschade jag och blev sjukskriven pga stress och depression, något jag inte har återhämtat mig helt från ännu.
Jag kan inte låta året vara ogjort eller vrida tillbaka klockan men jag har nu faktiskt möjligheten att lära mig massor om mig själv och komma ur det här och bli starkare än vad jag någonsin har varit tidigare. Där börjar jag nu mitt nya år, sådant i livet som orsakar mig jämmer och elände ska rensas bort i möjligaste mån och sedan ska jag bygga upp mitt nya, förbättrade och starkare jag igen. Till att börja med så har jag bestämt mig för att söka mig tillbaka till Katrineholm igen vilket jag tror kan vara en viktig pusselbit för att komma i bättre form;).

Mitt styrkelyfts år har väl inte varit det bästa heller och resultat-utvecklingen i de klassiska momenten har i princip uteblivit (något bättre med utrustning), men detta bevisar ju egentligen bara ännu mer att man måste vara i balans på alla plan i livet för att resultaten ska få sig en skjuts i rätt riktning. Därför blir nu prio 1 att göra just detta, att börja må bättre och finna harmoni och en bättre balans i tillvaron. Sedan kan jag börja fokusera mer målinriktat på tävlingar och träningar.

Jag har ändå skissat ihop några små målsättningar och gjort en övergripande årsplanering för hur jag ska periodisera min träning. Det är en plan iaf och håller den inte så får jag tänka om. Jag vill i det här läget inte skylta så mycket med vad jag har för målsättningar, mycket för att sänka prestationskraven på mig själv, särskilt då jag för närvarande har låg stresstolerans. Det är mest kvalgränser och nya PB jag har satt upp som målsättningar för året.

Det kanske inte låter så positivt allt det här men jag tror faktiskt att min vändning kommer att komma nu under detta nya år och det borde ju rimligtvis betyda att livet går i rätt riktning och att jag kommer att bli en gladare människa igen:). Utöver träningen ska jag försöka att finna någonting mer som ger livet bättre balans, jag vet inte riktigt vad ännu men något som skänker mig glädje och positiv energi och samtidigt kanske även ett större socialt nätverk. Kanske sjunga i en kör, skjuta luftpistol??? Det borde inte vara omöjligt att finna någonting:cool:.

Ha det bäst kompis!

eulalia 2015-01-02 20:49

Fredag = Bänktröja, triceps! (KAK)

Knäböj, tävlingsstil (Teknik med liten studs) 50kg 3st, 60kg 3st, (bälte på) 70kg 5x3st
Bänkpress med stopp 50kg 3st, 55kg 3st, 60kg 3st, 65kg 1st
Bänkpress med tröja 110kg 5kl 2st, 120kg 3kl 1st, 125kg 2kl 1st, 130kg 2kl 1st
Triceps pushdowns 30kg 6st, 35kg 6st, 40kg 6st, 45kg 3,4,4st, (strikt) 30kg 3x6st

Årets första träningspass! Jag kände mig lite ur slag idag, okoncentrerad och hade sovit lite dåligt. Jag siktar på att ha bättre ork nästa gång istället.

bighulken 2015-01-02 21:43

Citat:

Ursprungligen postat av eulalia (Inlägg 7233058)
Onsdag = Yoga 40min hemma i vardagsrummet efter bästa förmåga och eget huvud.

Hej bighulken och gott nytt år på dig!

Det gångna året 2014 har för min del rent ut sagt varit en mardröm. Jag kan inte gå in på detaljer men en mitt livs största rädslor och farhågor besannades och dessutom förlorade jag min älskade bror cancer. I den här vevan skulle jag försöka lära mig ett helt nytt jobb och jag flyttade till en helt ny stad där jag inte kände en människa. Är det någon gång i livet man verkligen behöver vänner och socialt umgänge så är det när man mår som sämst. Så här med facit i hand så klarade jag mig fram till hösten men då kraschade jag och blev sjukskriven pga stress och depression, något jag inte har återhämtat mig helt från ännu.
Jag kan inte låta året vara ogjort eller vrida tillbaka klockan men jag har nu faktiskt möjligheten att lära mig massor om mig själv och komma ur det här och bli starkare än vad jag någonsin har varit tidigare. Där börjar jag nu mitt nya år, sådant i livet som orsakar mig jämmer och elände ska rensas bort i möjligaste mån och sedan ska jag bygga upp mitt nya, förbättrade och starkare jag igen. Till att börja med så har jag bestämt mig för att söka mig tillbaka till Katrineholm igen vilket jag tror kan vara en viktig pusselbit för att komma i bättre form;).

Mitt styrkelyfts år har väl inte varit det bästa heller och resultat-utvecklingen i de klassiska momenten har i princip uteblivit (något bättre med utrustning), men detta bevisar ju egentligen bara ännu mer att man måste vara i balans på alla plan i livet för att resultaten ska få sig en skjuts i rätt riktning. Därför blir nu prio 1 att göra just detta, att börja må bättre och finna harmoni och en bättre balans i tillvaron. Sedan kan jag börja fokusera mer målinriktat på tävlingar och träningar.

Jag har ändå skissat ihop några små målsättningar och gjort en övergripande årsplanering för hur jag ska periodisera min träning. Det är en plan iaf och håller den inte så får jag tänka om. Jag vill i det här läget inte skylta så mycket med vad jag har för målsättningar, mycket för att sänka prestationskraven på mig själv, särskilt då jag för närvarande har låg stresstolerans. Det är mest kvalgränser och nya PB jag har satt upp som målsättningar för året.

Det kanske inte låter så positivt allt det här men jag tror faktiskt att min vändning kommer att komma nu under detta nya år och det borde ju rimligtvis betyda att livet går i rätt riktning och att jag kommer att bli en gladare människa igen:). Utöver träningen ska jag försöka att finna någonting mer som ger livet bättre balans, jag vet inte riktigt vad ännu men något som skänker mig glädje och positiv energi och samtidigt kanske även ett större socialt nätverk. Kanske sjunga i en kör, skjuta luftpistol??? Det borde inte vara omöjligt att finna någonting:cool:.

Ha det bäst kompis!

Kör på å ha det bra!!!!......Med vänlig hälsning/


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)